Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen FRUSKA programja hátrányos helyzetű fiatal lányoknak kínál designworkshopokat. A gyűjtés célja az, hogy egy mobil műhely segítségével a program elérhessen olyan hátrányos helyzetű vidéki térségekbe is, ahol eddig nem állt rendelkezésre megfelelő helyszín.
A FRUSKA busz névre keresztelt mobil műhelyben a lányok designalapú kreativitásfejlesztésen vehetnek majd részt: különböző tárgyakat készíthetnek, illetve szabhatnak személyre. Mindezzel egyszerre fejleszthetik technológiai, önismereti és társas készségeiket, javítva esélyeiket az érvényesülésre. A jelenleg műhelyekben, tanodákban és ifiklubokban megvalósuló workshopokat a busz segítségével az ország bármely pontján meg lehetne tartani, így a leghátrányosabb helyzetű településeken sem lenne akadálya a foglalkozásoknak.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) designalapú tanulással, kutatással és gyakorlati szakértelem alkalmazásával ad válaszokat a XXI. század égető kihívásaira. Az egyetem a közösség szolgálata és a designtudatosság terjesztése mellett missziójának tekinti azt is, hogy hozzájáruljon Magyarország és Kelet-Közép-Európa gazdasági és kulturális ökoszisztémáinak fejlesztéséhez.
Az egyetem Social Design Hubja a társadalmi kihívások, a migráció, az éghajlati válság, a városi együttélés, a nemek közötti egyenlőség és az egyenlőtlenségek problémáival foglalkozik, valamint a társadalmi innováció és a design közötti kapcsolatra összpontosító, részvételen alapuló, gyakorlati design kutatást végez. A hub tagjai innovatív módszereket dolgoznak ki azért, hogy a design eszközeinek segítségével gyakorolhassanak hatást a világra.
Beérkezett adományok összege: 23 695 621 Ft
A gyűjtés célja:
A gyűjtés segítségével lehetővé válik, hogy a MOME Innovációs Központjában létrejött FRUSKA program minél több hátrányos helyzetű
lányhoz elérjen. A lányok design-alapú kreativitásfejlesztését célzó program tudományos kutatáson alapul, de hétköznapi készségek
szintjén igyekszik a lányok önértékelését megerősíteni.
A lányok különböző tárgyak készítésén és személyre szabásán keresztül technológiai, önismereti és társas készségekre tehetnek
szert, amely a későbbi életük során jobb esélyeket biztosíthat számukra.
A FRUSKA 2.0 projekt keretében a program egy mozgó workshop tér létrehozásával olyan térségekbe is eljut, amire korábban nem volt lehetőség, így jelentősen kitágítva a kedvezményezettek körét. A furgonból átalakított, kitelepülésre alkalmas mobil workshop busz kifejezetten azzal a céllal jön létre, hogy hátrányos helyzetű térségek iskoláival, ifiklubjaival, tanodáival együttműködve olyan helyszíneken is elérhetővé tegyük a kreatív tanuláshoz szükséges infrastruktúrát, ahol ez eddig nem valósulhatott meg. A kéziszerszámokkal, alap bútorzattal és anyagraktárral felszerelt jármű designerhallgatók bevonásával kerül megtervezésre és kialakításra, csak úgy, mint a FRUSKA legújabb foglalkozási tartalmai.
A gyűjtés célcsoportja, kedvezményezettjei:
A korábban műhelyekben, Tanodákban és ifiklubokban megvalósuló workshopok mellett most szeretnénk eljuttatni a programot vidéki, hátrányos térségekbe is, hogy olyan lányközösségek is bekapcsolódhassanak, akiknek korábban nem volt lehetősége kipróbálni magukat ezen a területen. A projekt kedvezményezettjei így elsősorban hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű települések lányközösségei. A projekt keretében 2025-ben legalább 100 új lányt érünk el, akik azonban később mentorként további helyi és nem helyi lányokkal, lányközösségekkel oszthatják meg a tudásukat. Másodlagos célcsoportunk a MOME tervező hallgatói, akik társadalmi érzékenyítés mellett egy valódi tereptapasztalattal gazdagodhatnak és tervezői gyakorlatukat a létrejött társadalmi hatás lencséjén keresztül értelmezhetik újra. Ezen kívül a célcsoport körébe tartoznak azok a helyi szakemberek, közösségfejlesztők, akik a helyi lányközösségekkel való kapcsolódást segítik, facilitálják, így a módszertan elterjesztésével és későbbi alkalmazásával tágabb társadalmi hatást katalizálva.
A gyűjtés megvalósulása:
A beérkezett támogatási összeg felhasználása alapvetően három területen történik:
- jármű beszerzése, átalakítása, üzemeltetése
- a mozgó workshop berendezés, eszközök, alapanyagok beszerzése, workshop költségek fedezése
- a workshopok szervezésének költségei
Az összeg felhasználásának ütemezése a projekt kutatási és oktatási résztevékenységeihez igazodva jelenleg előkészítő fázisban van. Az egyetemi beszerzési eljárásrendnek megfelelően az eszközök és a jármű beszerzési eljárása elindításra került 2024 július-december között, ezeknek eredménye folyamatban van. A partneri megkeresések elindítása, a projekt terepre ütemezett aktivitásai 2025 első és második negyedévében valósulnak meg.
A gyűjtés megvalósításának költségei
A
gyűjtés eredményei:
A
gyűjtés eredményességét elsősorban a következő indikátorokon keresztül mérjük:
- Elsődleges célcsoport bevonása: 100 fő
- Másodlagos célcsoport (hallgatók, oktatók, helyi szakemberek): 30 fő
- Elsődleges célcsoport önértékelése: minőségi értékelés egyéni visszajelzések gyűjtésén keresztül
- Másodlagos célcsoport önértékelése: minőségi értékelés egyéni visszajelzések gyűjtésén keresztül
Az elsődleges célcsoport eléréséhez minimum 3 iskolával, szervezettel vesszük fel a kapcsolatot az első negyedév során, ez 3x35 fő bevonását teszi lehetővé. A másodlagos célcsoport bevonásához 15 hallgatót, 3 oktatót és 12 helyi szakembert, önkéntest, közösségszervezőt irányzunk elő, akik bevonása szintén 2025 első negyedéve során valósul meg.
A projektaktivitások minőségi értékeléséről a projekt elsődleges és másodlagos célcsoportjaival rögzített önreflexív visszajelző kérdőíveken keresztül nyerünk, melyek a május-október között megvalósult workshopok után kerülnek begyűjtésre.