Milyen gazdasági hatásokkal jár, hogy az ország
belépett az ERM II-be és a bankunióba?
Képzeljük
el, hogy áll a garázsunkban egy 600 lőerős Lamborghini, amely csak arra vár,
hogy tegyünk vele egy kört. Megérinthetjük az autót, a benzin- és
égettgumi-szagát is érezzük, de vezetni már nem vezethetjük, mivel nincs hozzá
jogosítványunk. A szomszédaink hozzánk hasonlóan izgatottak, barátaink köre
pedig egyre szélesebb. Az eurózónába lépés küszöbén ehhez hasonlítható
helyzetben találja magát Bulgária. Az ERM II árfolyam-mechanizmus által
kijelölt pályát teljesítve kell az országnak megszereznie az áhított minősítést,
ez az átmeneti időszak pedig érezhető gazdasági hatásokkal jár. Múltbéli tapasztalatok
és a folyamatban levő koronavírus válság tükrében vizsgáljuk, mire számíthat
Bulgária az ERM II-be való belépés után.
Az
előkészületi időszak lejártával, a konvergencia kritériumok teljesítésére
törekedve, és a kormányzat által tett további szakpolitikai
kötelezettségvállalások mellett a bolgár leva 2020. július 10-én belépett az
európai árfolyam-mechanizmusba (ERM II), és az ország a bankunió részévé vált.
Mit
jelent az ERM II és a bankunió egy tagállamnak?
Az
Európai Tanács 1997. június 16-i állásfoglalásával létrehozott ERM II
mechanizmus fő pillérei: (i) euróval szembeni középárfolyam, (ii) a
középárfolyamtól számított ±15%-os normál szélességű lebegtetési sáv, (iii) intervenciók
a megállapodás szerinti ingadozási sáv határán, (iv) és nagyon rövid távú
finanszírozás biztosítása a részt vevő központi bankok részéről. Az
ERM II-ben részt vevő felek a bolgár leva euróval szembeni reálárfolyamának
vizsgálata alapján 1,95583 levában határozták meg az 1 euróval szembeni
árfolyamot, az euróval szembeni középárfolyamra vonatkozó valutatanácsi
rendszer keretében. Ennél egy ±15%-os normál ingadozási sávot is alkalmaznak. Fontos
megjegyezni, hogy Bulgária a már meglévő valutatanácsi rendszerével csatlakozna
az eurózónához, ami egyoldalú kötelezettségvállalást jelent, így az EKB-ra nem
hárul további kötelezettség.
Rendeltetésének
megfelelően a bankunió a bankokra vonatkozó szigorúbb prudenciális
követelményeket, a csődhelyzetben levő bankok kezelésére vonatkozó szabályokat
és a betétesek számára fokozottabb védelmet ír elő. Az első két pillért az
egységes felügyeleti mechanizmus (SSM) és a bankokra vonatkozó egységes szanálási mechanizmus
(SRM) biztosítják.
Ez a két mechanizmus már működik, a betétvédelmi megfelelés biztosítása azonban
még folyamatban van. Bulgária Horvátországgal együtt az első olyan tagállam,
amely az euró bevezetése előtt lép be a bankunióba. Ezt a megközelítésmódot a
pénzügyi stabilitás biztosítása és ezáltal az eurócsatlakozás hosszú távú
fenntarthatósága indokolja.
Erőteljes
GDP növekedés a csatlakozás után
Észtország,
Lettország, Litvánia, Szlovénia és Szlovákia 2004-2005-ben csatlakozott az ERM
II mechanizmushoz, és azt követően bevezette az eurót. Ezután mind az 5 ország
erőteljes bruttó pénzbeáramlást tapasztalt. A külföldi
közvetlentőke-befektetések, portfólió- és egyéb befektetések átlagosan 30%-ot
tettek hozzá az országok GDP-jéhez három évvel az ERM II-csatlakozás után. Ugyan
a 2007-2008-as globális pénzügyi válság teljesen felmorzsolta ezt a növekedést,
de ez a hatás a régió egészében megfigyelhető volt (1. ábra).
1.
ábra Bruttó nemzetközi pénzbeáramlások a KKE-országokban az ERM II-csatlakozás
előtt és után (GDP
százalékos arányában; súlyozatlan átlagok)
Ezeket
az országokat vizsgálva hamar kitűnik, hogy az ERM II-es csatlakozást követően
fellendülés tapasztalható az egyéb, elsősorban a cégeknek és háztartásoknak
nyújtott bankhitelekből és a bankcsoportok közötti pénzáramlásokból álló
befektetések terén. Az ERM II tagjai emellett a belföldi hitelezés bővülését és
alacsonyabb reálkamatokat tapasztaltak, és a hosszú távú reálkamatok is jelentősen
csökkentek.
Bulgária
nem számít markáns fellendülésre
Bulgária
ERM II-csatlakozása várhatóan nem eredményezi a balti államok, vagy Szlovénia
és Szlovákia esetében tapasztalt gazdasági következményeket. Nézzük meg
közelebbről, hogy miért lesznek kevésbé markánsak a következmények.
Banki
hitelezés –
több mint 15 év elteltével egészen más pénzügyi körülmények jellemzik a régiót.
A külföldi, elsősorban Európai Uniós bankok jelenléte erőteljes. A bankszektort
igen erős verseny jellemzi, és az alacsonyabb haszonkulcsok miatt beindult
egyfajta konszolidációs folyamat. 2020-ban az OTP Bank leányvállalata, a DSK
Bank felvásárolta az SG Expressbankot; a DSK Bank mérlegfőösszegét tekintve
jelenleg a második legnagyobb bank az országban. 2019-ben valósult meg egy
másik fúzió, amelynek során a Postbank (Eurobank Bulgaria AD), az Eurobank
Nemzetközi Group tagja, felvásárolta a Piraeus Bank Bulgaria AD-t. Ilyen háttér
mellett a nem pénzügyi intézményeknek és háztartásoknak nyújtott hitelek
harmonizált fogyasztói árindexszel (HICP) korrigált reálkamata 5%-ról 2,5%-ra
esett vissza az elmúlt 4 évben, miközben az EKB betéti konstrukciós kamatlába
mindössze 10 bp-tal, -0,50%-ra csökkent. Ez idő alatt pozitív hitelnövekedés
zajlott, és közel megkétszereződött a hitelezés mértéke (2. ábra). A kedvező
finanszírozási feltételek már jóval az ERM II mechanizmusba történő belépés
előtt kialakultak, ezért jelentős javulás nem várható az euró bevezetését
megelőzően, amikor a bankok már közvetlenül hozzáférnek az EKB-hez és
kihasználhatják a kétszintű többletlikviditás-díjazást, a TLTRO-műveleteket és
az egyéb olyan szakpolitikai eszközöket, melyeknek célja a monetáris politika
banki alapú közvetítése.
2.
ábra Nem pénzügyi intézményeknek és háztartásoknak nyújtott hitelek és kamatok
A
pénzügyi feltételeket nem csak Bulgáriában, hanem világszerte megváltoztatta
egy másik jelentős esemény, a koronavírus válság. A pandémia, amely több
hónappal az előtt tört ki, hogy Bulgária belépett volna az ERM II-be és a
bankunióba, továbbra is a figyelem középpontjában áll. A járvány hullámainak
mértéke nehezen mérhető, különösen a bankszektor esetében, mivel moratórium
alatt állnak a hiteltörlesztések. A jelenlegi jogszabályok alapján az
ügyféltartozásokat 2021. december 31-ig lehet halasztani. Mindemellett a
hitelezés 2020 második felében erőteljesen bővült, jelezve a hangulat
javulását. Az üzleti klímára vonatkozó várakozások az építő- és a gyáripar
terén több mint 5%-kal ugrottak meg 2021 januárjában. Valószínűbb, hogy az ERM
II hatása rövidtávon visszafogott lesz, de 2021-ben a gazdasági és a hitelezési
tevékenység fokozatos helyreállására lehet számítani.
Rögzített
árfolyam és lebegtetési sáv –
az euróval szembeni középárfolyam és a középárfolyamtól számított ±15%-os
normál szélességű ingadozási sáv, amelyek az ERM II fő pilléreinek tekinthetők,
nem fogják megváltoztatni a gazdasági összképet és nem nyújtanak újabb
ösztönzést a befektetésre. Ennek az az oka, hogy Bulgária már tagja a
valutatanácsi rendszernek, amelyben ugyanilyen rögzített árfolyam működik, és
amely hozzásegítette az országot a stabil költségvetési irányvonal követéséhez.
Bruttó
nemzetközi pénzbeáramlások –
a nemzetközi pénzbeáramlások szerkezete összetett volt az elmúlt 5 évben, bár
egyértelműen megfigyelhető egy lefelé mutató tendencia, amelyet elsősorban a koronavírus
válság, illetve az egyéb befektetésekből származó egyenetlen beáramlások okoztak
(3. ábra). A balti államok ERM II-tapasztalataitól eltérően reálisan az
várható, hogy a pénzbeáramlások fokozatosan visszaerősödnek a következő 3
évben, a GDP 8-9%-át érve el. A GDP 10%-át meghaladó szinteket aligha fogunk
látni, mivel az érintett felek és a befektetők már ismerik Bulgáriát és annak kedvező
adófeltételeit. Ugyanakkor az ország a Transparency International 2019. évi
korrupcióérzékelési indexén (CPI) az összes európai tagállam közül a
legmagasabb korrupciós pontszámot kapta, ami az igazságszolgáltatási
függetlenség és átláthatóság hiányával párosulva bizonytalan befektetési
környezetet hozott létre.
3.
ábra Bruttó nemzetközi pénzbeáramlások Bulgáriában az ERM II-csatlakozás előtt
és után (GDP
százalékos arányában; súlyozatlan átlagok)
Éven
túli reálkamatok – 2
hónappal azt követően, hogy Bulgária 2020 júliusában belépett az ERM II-be, a
Pénzügyminisztérium 2,5 milliárd euró értékű kötvénykibocsátást hajtott végre,
amelyet egyenlő arányban osztott meg 10 és 30 éves futamidőkre. A 10 évre szóló
kötvényeket MS+60 spreaden árazták, tükrözve a fennálló piaci feltételeket és
támaszkodva a kiváló, mindössze 20,6%-os adósság/GDP mutatóra. Bulgária 3%-os
költségvetési hiánnyal zárta a 2020-as évet, ami a koronavírus-vészhelyzet és a
megnövekedett kiadások fényében költségvetési szempontból sikernek könyvelhető
el. A „várószobában” töltött idő megalapozza majd az ország stabil
költségvetési helyzetét, és lehetséges a spread további szűkítése (10-15 bp
EUR-ban) a core benchmark kibocsátások esetében (4. ábra).
4. ábra
10 éves kamatok összehasonlítása
Egyenes
út az euró bevezetése felé
Bulgária
a várakozások szerint bevezeti az eurót, amint teljesíti a szükséges
elvárásokat, a maastrichti konvergencia kritériumokat, amit az Európai
Bizottság és az EKB konvergencia jelentéseiben fognak majd megítélni. A bolgár
hatóságok emellett az ERM II-be való belépést követő kötelezettségeket is
vállaltak, amelyek alapján további intézkedéseket hajtanak végre a nem banki
pénzügyi szektorra, az állami tulajdonú vállalkozásokra, a fizetésképtelenségi
keretrendszerre és a pénzmosás-megelőzési keretrendszerre vonatkozóan. Ennek
fényében kevésbé tűnik valószínűnek az, hogy az ERM II-ben töltött,
felzárkózási folyamatként is aposztrofált időszak jelentős változást hozna a
nemzetközi pénzbeáramlásokban. Az éven túli kamatok továbbra is támogatják majd
a költségvetési pozíciót és várhatóan folytatódik a banki hitelezés növekedése
is. Összességében véve a monetáris politikai eszközökkel és az EKB szokványostól
eltérő gazdaságtámogató intézkedéseivel párosulva megtörténhet, hogy az
infláció az ERM II szerződés szerinti referencia-kamatláb fölé emelkedik
Bulgáriában, és ez a kritérium bizonyul a legnehezebben teljesíthetőnek az
ország számára.
Szerző: Vladimir Nechev, az OTP Bank bulgáriai
leánybankja, a DSK Bank kereskedési vezetője
English version
A big step towards the Eurozone: what are the
economic effects of Bulgaria joining ERM II and the banking union?
Imagine
that you have a Lamborghini parked in your garage, with more than 600 hp under
the hood waiting for a ride. You can touch the car, follow its curves and smell
the gasoline and burned tires, but you don’t have a driving licence for it.
Your neighbours are almost as excited as you and your friends list is growing.
Being on the verge of entering the Eurozone, Bulgaria is in a similar position.
The exchange rate mechanism (ERM II) is the path Bulgaria has to take in order
to obtain the precious driving licence. This transition period carries certain
economic effects and in the next lines we will consider what to expect for
Bulgaria in the light of the accrued historical experience and the ongoing
COVID-19 crisis.
Following
a period of preparation and striving to fulfil the convergence criteria,
together with additional policy commitments taken by the Government, on 10 July
2020 the Bulgarian lev entered the European exchange rate mechanism (ERM II)
and the country became part of the Banking union.
1. Main features of ERM II and the Banking union
ERM
II was established by the European Council Resolution of 16 June 1997 and its
main pillars are (i) a central rate against the euro, (ii) a fluctuation band
with a standard width of ±15% around the central rate, (iii) interventions at
the margins of the agreed fluctuation band, and (iv) availability of very
short-term financing from the participating central banks.
Assessing
the real exchange rate of the Bulgarian lev against the EUR, the ERM II parties
decided to keep the fixed rate 1.95583 BGN for 1 EUR under the currency board
arrangement for a central rate against the euro. A standard fluctuation margin
of ±15% will be applied as well, but it is important to note that Bulgaria
would join the Eurozone with its existing currency board arrangement in place
as a unilateral commitment imposing no additional obligations on the ECB.
The
banking union is designed to provide stronger prudential requirements for
banks, rules for managing failing banks and improved protection for depositors.
The first 2 pillars are ensured by the single supervisory
mechanism (SSM) and
the single
resolution mechanism (SRM) for banks. Both mechanisms are already in
place while the deposits protection is still in progress. Together with
Croatia, Bulgaria became the first member state to join the banking union prior
to the adoption of the euro. The rationale behind this approach is to ensure
financial stability and thus long-term sustainability of the euro accession.
2. The Experience of Other Countries
In
2004 and 2005 Estonia, Latvia, Lithuania, Slovenia and Slovakia joined ERM II
and subsequently adopted the euro. These 5 countries experienced strong gross
financial inflows. Foreign direct investments, portfolio investments and other
investments added on average 30% to their GDPs three years after they joined
ERM II. Subsequently, the global financial crisis in 2007-2008 wiped out all of
the influx and even more but such effect could be seen throughout the region
(Chart 1.)
Chart. 1 Gross international financial inflows
of CEECs before and after joining ERM II (as a percentage share of GDP; unweighted
averages)
What
can be easily noticed for the analyzed countries is that the entry in the ERM
II is followed by a surge in other investments, consisting mainly of bank loans
extended to firms and households and flows within banking groups. ERM II
participants also experienced expansion in domestic credit and lower real
interest rates. There was a significant drop in the long-term real interest
rates as well.
3. Post-ERM II Economic effects for Bulgaria
Can
we expect similar economic effects in Bulgaria after its entry in the ERM II
like those in the Baltic states, Slovenia and Slovakia? The short answer is:
No. Let’s take a closer look into why the reaction will be less pronounced.
Bank lending - more than 15 years later, the financial
conditions in the region are completely different. There is a strong presence
of foreign banks, mostly EU based. The banking sector is highly competitive and,
as a result of lower profit margins, a process of consolidation has started. In
2020 DSK Bank, a subsidiary of OTP Bank, acquired SG Expressbank. Currently,
DSK Bank is the second largest bank in the country in terms of assets. In 2019,
another merger was finalized where Postbank (Eurobank Bulgaria AD), part of the
Eurobank International Group, acquired Piraeus Bank Bulgaria AD. Against this
backdrop, the real interest rates applicable for credits to NFI and households,adjusted using the Harmonised Index of Consumer
Prices (HICP), decreased over the past 4 years from 5% to 2,5% while at the
same time the ECB deposit facility rate was reduced by just 10 bp to -0.50%.
Credit growth was positive and almost doubled its size over the period (Chart
2). The favourable financing conditions have been in place long before the ERM
II entry and no substantial improvement is expected before the euro adoption,
when banks will have direct access to ECB and can take advantage of the
two-tier excess liquidity remuneration, the TLTRO operations and other policy
tools aimed to support the bank-based transmission of the monetary policy.
Chart. 2 Credits to NFI, households and interest
rates
Another
major event that completely changed the financial conditions, not only in
Bulgaria, but worldwide, is the COVID-19 crisis. It emerged several months
before the entry of Bulgaria in the ERM II and the banking union and is still a
focal point. The Covid waves’ magnitude is hard to be measured, especially for
the banking sector because of the moratorium on loan repayments. The current
legislation allows deferral of client liabilities until 31 December 2021.
Nevertheless, the credit growth in the second half of 2020 was strong,
reflecting the improved sentiment. The business climate expectations in
construction and manufacturing in January 2021 surged by more than 5%. It is
more likely that in the short term the ERM II effect will be muted, but in 2021
a gradual recovery of the economic and credit activity can be expected.
Fixed rate and fluctuation band - the central rate against the euro and the
fluctuation band with a standard width of ±15% around the central rate, being
the main pillars of ERM II, will not change the economic picture and will not
add further incentives for investments, since Bulgaria is already in a currency
board arrangement with the same fixed rate regime, which has helped the country
to achieve sound fiscal stance.
Gross international financial inflows - the structure of the international financial
inflows has been diverse over the past 5 years, but there is a clearly visible
downtrend that was driven mainly by the COVID-19 crisis and the inconsistent
flow from other investments (Chart 3). Unlike the Baltic states’ experience
with ERM II, it would be realistic to expect gradual recovery of the financial
inflows in the next 3 years reaching 8-9% of GDP. Levels above 10% of GDP are
less likely to be seen, as Bulgaria is already familiar to the interested
parties and investors with its favourable tax conditions. At the same time, the
country has been ranked with the highest corruption score among the European
member states according to the Transparency International CPI for 2019, which,
combined with the lack of autonomy and transparency in the judicial system, has
created an uncertain investment environment.
Chart. 3 Gross international financial inflows
of Bulgaria before and after joining ERM II (as a percentage share of GDP; unweighted
averages)
Long term real interest rates – 2 months after the ERM II accession of
Bulgaria in July 2020, the Ministry of Finance issued 2.5 bn EUR of bonds,
equally split by size into 10Y and 30Y tenors. The 10Y bonds were priced at
MS+60, reflecting the current market conditions and supported by the excellent
Debt/GDP ratio of just 20.6%. Bulgaria ended 2020 with a budget deficit of 3%,
which, in light of the emergency coronavirus situation and increased
expenditures, can be considered a success from a fiscal point of view. The time
spent in the “waiting room” will underpin the sound fiscal position of the
country and further spread tightening (10-15 bp in EUR) with the core benchmark
issues is possible (Chart 4).
Chart 4. 10Y interest rates comparison
4. Conclusion
Bulgaria
is expected to adopt the euro once it has fulfilled the necessary requirements
(the “Maastricht” convergence criteria) as assessed in the Convergence Reports
of the European Commission and the ECB. The Bulgarian authorities have also
made post-ERM II commitments to implement additional measures on the
non-banking financial sector, state-owned enterprises, the insolvency framework
and the anti-money laundering framework. Against this backdrop, the time spent
in ERM II, characterized also as a catching-up process, is less likely to bring
a significant change in the international financial inflows. Long term interest
rates will remain supportive for the budgetary position and bank lending is
expected to continue its growth. All in all, combined with the monetary policy
tools and the unconventional measures of ECB to support the economy, an
inflation above the Treaty reference rate may occur in Bulgaria and this will
be one of the most challenging criteria to fulfil.
Author:
Vladimir Nechev, Head of Trading, Treasury and Capital Markets Directorate, DSK
Bank
Munkamenet (session) sütik
Használatot elősegítő sütik
Google Analytics sütik
YouTube alapműküdést biztosító sütik
HotJar sütik
Saját sütik
Google Ads sütik
LinkedIn sütik
YouTube sütik
Meta (Facebook) sütik
TikTok sütik
Gemius sütik
Portal ID
Saját sütik
Cadreon sütik
Ez a böngésző sajnos nem tudja megjeleníteni a honlapunkat.