Please scroll down for English version.
A 2020-as év nehézségei ellenére Romániában parlamenti választásokat tartottak az év végén. A frissen megválasztott parlament új kormánynak szavazott bizalmat, amelynek élén Florin Citu miniszterelnök áll. Képes-e megfelelni ez az új kabinet a mai nehéz idők támasztotta elvárásoknak?
Az alábbiakban néhány pontban összefoglalom a kormány által eddig meghozott főbb intézkedéseket, illetve azt próbálom megvizsgálni, hogy a kabinet mennyiben váltotta be a románok reményeit a változás szelét hozó 2020-as választások után:
- A kormány természetesen elsősorban a pandémia megfékezésének egészségügyi kérdéseit helyezte előtérbe, de figyelmet fordított azokra a gazdasági intézkedésekre is, amelyekkel az ország kikerülhet a jelenlegi nehéz helyzetből. Érdemes megjegyezni, hogy az oltási folyamat jól halad. Romániában sikerült elkerülni a szigorú országos lezárásokat: ahol a megbetegedések esetszáma meghaladta a vonatkozó küszöbértéket, ott helyi lezárásokat léptettek életbe. Ez pozitív gazdasági eredményekkel járt annak köszönhetően, hogy az ipari területeken nem került sor leállásokra. Azt is meg kell azonban említeni, hogy a kórházak intenzív osztályai az ágyak száma miatt nehézségekkel küzdenek. Sokan látják úgy, hogy a kormány tehetett volna többet a járvány hullámainak csúcspontján azzal, hogy növeli az ágyszámot.
- A kormány európai forrásokra támaszkodó 29 milliárd eurós országos helyreállítási tervet nyújtott be az Európai Bizottság (European Commission). A forrásokból mintegy 14 milliárdot kapna a Közlekedési Minisztérium jelentős infrastrukturális beruházásokra (autópályákra, közutakra, vasútvonal-rehabilitációra stb.). Jóváhagyás esetén a tervnek jelentős pozitív hatásai lesznek a román gazdaságra nézve, ezévben és az elkövetkező évek során egyaránt.
- 2021 első negyedévében a vártnál alacsonyabb volt a konszolidált költségvetési hiány (a GDP 1,28%-a, szemben a 2020. I. negyedévi 1,71%-os GDP-arányos értékkel). Ehhez a jobb költségvetési teljesítményhez hozzájárultak a magasabb áfabevételek, ami részben az adóhatóság (ANAF) digitalizálási erőfeszítéseinek volt köszönhető, amelyet az adóbeszedési arány növelése és az adókerülés eredményesebb felderítése érdekében hajtottak végre.
- A Citu-kormány az államapparátus szerkezeti átalakítása érdekében is hozott intézkedéseket, eltörölve az állami alkalmazottaknak korábban járó pluszelőnyök egy részét. Emellett néhány speciális nyugdíj mértékét is csökkentette.
- A román kormány fontosnak tartja a kis- és középvállalkozások támogatását az ún. IMM Invest program keretében, amely hozzásegíti a kisebb cégeket a nélkülözhetetlen finanszírozási forrásokhoz és bizonyos adókönnyítéseket is nyújt.
- A moratóriumokat 2021. június végéig meghosszabbították.
- A Citu-kormány elhalasztotta az előző parlament által beígért nyugdíjemeléseket és erőfeszítéseket tett egy olyan konszolidálási folyamatra is, amelynek az a célja, hogy a költségvetési egyensúlytalanságokat legalább 2024-ig kezelhető keretek közé szorítsa. Jelenleg zajlik az egységes bértörvény-tervezet és a nyugdíjtörvény véglegesítése, melyek célja a szociális juttatások súlyának csökkentése a költségvetésen belül 2022-től kezdve (2020-ban a közalkalmazott bérek + nyugdíjak + támogatások a költségvetési bevételek mintegy 80%-ának feleltek meg, ami az egyik legmagasabb arány az EU-ban).
Annak ellenére, hogy 2020 során és 2021 első negyedévében az államadósság nagymértékben nőtt, elérve az ország GDP-jének 47%-át, és jelentős a folyó fizetési mérleg és az államháztartás hiánya is, a minősítőintézetek megerősítették Románia államadósság-minősítésének befektetési besorolását és felfelé, 5% fölötti szintre módosították a GDP 2021. évi növekedésére vonatkozó előrejelzésüket.
Az S&P áprilisban meghagyta az ország a BBB− besorolását, kilátásait pedig negatívról stabilra javította fel. 2013 novembere óta ekkor először javított Románia kilátási besorolásán a hitelminősítő. Az S&P úgy látja, hogy csökkentek a Romániát érintő rövid távú kockázatok. A beruházások szintje magasabb, különösen a közszférában, a többéves terezésnek köszönhetően. 2021-ben például az állami kiadások 15%-os növelésére számítanak, ami a beruházások GDP-hez mért arányát 5,5%-os csúcsra emeli. Az adósságterheket illetően a hitelminősítő az ország államadósságának GDP-arányosan 50%-on történő stabilizálódását várja 2023-2024 körül, amely kezelhető szint, figyelembe véve a jelentős, a GDP 19%-ának megfelelő devizatartaléki pozíciót.
A Fitch is változatlanul hagyta Románia besorolását (BBB−), de kilátásai besorolását meghagyta negatívnak. A hitelminősítő a strukturális költségvetési egyensúlytalanságok középtávú kezelését övező bizonytalanságokkal és a pandémia Románia államháztartására tett hatásával indokolta fenntartásait. Mindazonáltal a Fitch is úgy látja, hogy a kormány elkötelezett a reformok mellett és a közelmúltbéli koalíciós feszültségek ellenére elfogadott fájdalmas intézkedéseknek köszönhetően lehetőség nyílik arra, hogy az államháztartás hiánya a GDP 6,6%-ára csökkenjen 2022-re, az államadósság GDP-hez mért aránya pedig 53% körül alakulhasson 2022-ben.
Elmondható tehát, hogy a kormány megtette eddig a mostani nehéz időszak átvészeléséhez szükséges lépéseket és lehetősége van arra, hogy a gazdaság helyreállása esetén viszonylag gyorsan sikert érjen el. Sikere azonban erősen függ majd attól, hogy képes lesz-e kordában tartani és mérsékelni az alábbi kockázatokat: a koalíciós partnerek között továbbra is fennálló feszültségeket, az uniós források felhasználásának szintjét (a jelenlegi 50%-nál jóval magasabb szintre lenne szükség, és infrastrukturális és digitalizációs projekteket kellene előtérbe helyezni), az elöregedő népességet és a csökkenő termelékenységet, a moratórium lejárta után a nemteljesítő hitelek arányának esetleges növekedését (2020. évi kb. 4%-ról). Képes lesz-e a román kormányzat arra, hogy az országos helyreállítási terv forrásait a fenti strukturális gyengeségek kezelésére fordítsa? – ezt csak a jövő fogja megmutatni.
Szerző:
Cristian Bodirca
az OTP Bank Romania treasury igazgatójának elemzése