Mi a POS Kereskedői Portál?
A POS Kereskedői Portál egy online felület, amelyen az OTP Bank kártyaelfogadó kereskedő ügyfelei elérhetik a kártyaelfogadással kapcsolatos
- elszámolói dokumentumokat,
- digitális kereskedői POS-bizonylatokat.
A POS Kereskedői Portál az eBIZ felületen, a POS menüpont alatt érhető el bejelentkezés után.
Mi az eBIZ?
Az eBIZ az OTP Bank saját fejlesztésű online számlakiállító és -befogadó webes applikációja, amely a kötelező NAV adatszolgáltatás mellett számos kényelmi funkciót is nyújt a vállalkozóknak.
Első lépések a POS Kereskedői Portálhoz
A hozzáféréshez mindenekelőtt eBIZ regisztrációra van szükség.
Ha ez megtörtént, bejelentkezhet az eBIZ-be, és a POS menüpontban el kell végeznie a Céghitelesítést, hogy aktiválja a POS Kereskedői Portál funkciókat.
Kik használhatják a POS Kereskedői Portált?
A POS Kereskedői Portált olyan kereskedők használhatják, akiknél lehet kártyával fizetni (tehát rendelkeznek aktív Kártyaelfogadói Szerződéssel). A szolgáltatásokat olyan kereskedők is igénybe vehetik, akik nem az OTP Banknál vezetik a számlájukat.
Az eBIZ-ben – amelyen a POS Kereskedői Portál elérhető – természetes személyek regisztrálhatnak. A Kereskedői Portálhoz azok férhetnek hozzá, akik a Kártyaelfogadói Szerződés szerint eljárhatnak.
Az eBIZ-ben regisztrált e-mail-címnek és mobiltelefonszámnak pontosan egyeznie kell a Kártyaelfogadói Szerződésben megadott e-mail-címmel és mobiltelefonszámmal.
A POS Kereskedői
Portálhoz alapesetben az
Gyakran ismételt kérdések
A portálon lekérdezhetők és letölthetők az elszámolói dokumentumok (analitika, jutalékelszámolás stb.).
A portálon beállítható a digitális kereskedői POS-bizonylat szolgáltatás is (így vásárláskor a kártyaelfogadó kereskedőnek nem kell a saját, kereskedői bizonylatát kinyomtatnia), ez viszont a bevezetéskor csak akkor aktiválható, ha egy adott üzletben kizárólag Android terminálokat használnak.
Minden kereskedő jogosult a portál használatára, amennyiben aktív Kártyaelfogadói Szerződéssel rendelkezik az OTP Bankkal (akkor is, ha számláját nem az OTP Banknál vezeti).
Ha Ön regisztrált felhasználó, akkor a cégét (akár többet is) az adószám megadásával tudja hozzáadni a felhasználói fiókjához az eBIZ-ben. A POS Kereskedői Portált a POS menüpont alatt éri el, miután elvégezte a szükséges céghitelesítést.
A céghitelesítést az eBIZ-ben a POS menüpontban tudja elindítani. A folyamat során a Kártyaelfogadói Szerződésben megadott kapcsolattartói adatokat hasonlítjuk össze az eBIZ felhasználó adataival. Egyezés esetén egy azonosítókódot tartalmazó SMS-t küldünk a megadott telefonszámra. A hitelesítési folyamat az azonosítókód sikeres megadásával zárul. A Kereskedői Portál a hitelesítés után azonnal elérhetővé válik.
Regisztráció új felhasználók számára
A POS Kereskedői Portál használatához eBIZ regisztráció szükséges
Regisztrációt követően a
Kártyaelfogadói Szerződésben megjelölt
A sikeres regisztráció
után van lehetőség meghívni a
A regisztráció fő lépései
Felhasználó regisztrációja
- Adja meg e-mail-címét az eBIZ oldalon!
- Nyissa meg levelezését és kattintson a visszaigazoló levelünkben található „Regisztrálok” gombra!
- Adja meg felhasználói adatait, majd hitelesítse magát az SMS-ben kapott jelszóval!
A cég regisztrációja és a felhasználóhoz rendelése
- Adja hozzá cégét a
felülethez: kezdje el begépelni a cég nevét! Amikor a cég neve megjelenik az
Opten találatok között, kattintson rá!
Mivel az adatbázishoz képest egyetlen karakter eltérés sem megengedett, mindig érdemes kikeresni a nevet a megjelenő listáról begépelés helyett. - Ellenőrizze a cégadatokat, amivel hozzákapcsolhatja a cégét az eBIZ fiókjához!
- Adja hozzá cégét a
felülethez: kezdje el begépelni a cég nevét! Amikor a cég neve megjelenik az
Opten találatok között, kattintson rá!
A cég hitelesítése
- A bal oldali menüsávban válassza ki a POS menüpontot!
- Hitelesítse adatait a POS Kereskedői Portál használatához a „Hitelesítem az adataimat” gomb megnyomásával!
Ha a Kereskedői Portál szolgáltatásai mellett igénybe szeretné venni az eBIZ más funkcióit is, szükség lesz külön hitelesítésre.
Belépés az eBIZ-be (már regisztrált felhasználók számára)
Az eBIZ-be az eBIZ oldalon tud belépni, miután regisztrált.
A belépéshez a regisztrációkor megadott felhasználó nevet/e-mail címet és jelszót kell megadnia.
Gyakran ismételt kérdések
A portálon lekérdezhetők és letölthetők az elszámolói dokumentumok (analitika, jutalékelszámolás stb.).
A portálon beállítható a digitális kereskedői POS-bizonylat szolgáltatás is (így vásárláskor a kártyaelfogadó kereskedőnek nem kell a saját, kereskedői bizonylatát kinyomtatnia), ez viszont a bevezetéskor csak akkor aktiválható, ha egy adott üzletben kizárólag Android terminálokat használnak.
Minden kereskedő jogosult a portál használatára, amennyiben aktív Kártyaelfogadói Szerződéssel rendelkezik az OTP Bankkal (akkor is, ha számláját nem az OTP Banknál vezeti).
Ha Ön regisztrált felhasználó, akkor a cégét (akár többet is) az adószám megadásával tudja hozzáadni a felhasználói fiókjához az eBIZ-ben. A POS Kereskedői Portált a POS menüpont alatt éri el, miután elvégezte a szükséges céghitelesítést.
A céghitelesítést az eBIZ-ben a POS menüpontban tudja elindítani. A folyamat során a Kártyaelfogadói Szerződésben megadott kapcsolattartói adatokat hasonlítjuk össze az eBIZ felhasználó adataival. Egyezés esetén egy azonosítókódot tartalmazó SMS-t küldünk a megadott telefonszámra. A hitelesítési folyamat az azonosítókód sikeres megadásával zárul. A Kereskedői Portál a hitelesítés után azonnal elérhetővé válik.
Elszámolói dokumentumok
Az eBIZ-be belépve a főoldal tetején látható a vállalkozás neve. Amennyiben a felhasználó több vállalkozás anyagaihoz is hozzáférhet, a névre kattintva választhat közülük.
A képernyő bal oldalán található menüsorban tudja kiválasztani a „POS” menüpontot, amellyel elérhető a POS Kereskedői Portál. Itt találja a kártyaelfogadáshoz kapcsolódó elszámolói dokumentumokat. (A POS menüpont csak akkor jelenik meg, ha a kiválasztott cégnek van aktív Kártyaelfogadói Szerződése a bankkal.)
Az elszámolói dokumentumok az alábbiak lehetnek:
- Elfogadói Tételes Elszámoló Lista (Analitika)
- Összesítő
- Jutalékelszámolás
- Reklamációs tételek listája
- POS-bérletidíj-kimutatás
- Levél negatív egyenlegről
A „Típus” alatt megjelenő legördülő menüben a felhasználó kiválaszthatja a megjeleníteni kívánt dokumentumok típusát, a dátumválasztóval pedig pontos időszakra lehet szűrni.
A listában az „Összes” kiválasztásával megjelenik a kiválasztott időszakon belüli teljes elszámolói dokumentumlista az egyes dokumentumok típusa és keltezési dátuma mellett.
A dokumentumokra 2023.01.01-ig visszamenőleg lehet keresni, legfeljebb 1 hónapos időszakot lehet megadni.
Bármelyik dokumentum letölthető a mellette található „Letöltés” ikonra kattintva.
Elszámolói dokumentumok
A kártyaelfogadói szerződéstől függ, hogy milyen formában jelennek meg az adatok.
- Ha az Ön szerződése Posta analitika küldését tartalmazza, akkor minden elszámolói dokumentum egyetlen PDF fájlban lesz elérhető, aminek „kártyaelfogadói lista” a neve.
- Ha az Ön szerződése E-mailes analitika küldését tartalmazza, akkor az elszámolói dokumentumok típusok szerinti bontásban jelennek meg.
Az analitikát a POS Kereskedői Portálon ugyanabban a formátumban és ugyanazzal a tartalommal érheti el, ahogyan azt e-mailen vagy postai úton is megkapná a banktól.
Gyakran ismételt kérdések
Az analitikák a bankkártya elfogadói szerződésben meghatározott – napi, heti vagy havi – rendszerességgel készülnek el. A dokumentumok az archiválást követően lesznek elérhetőek az eBIZ felületen, legkésőbb az egyes dokumentumok előállítási napjának végén.
Az analitika mindig a Kártyaelfogadói Szerződésben kijelölt formátumban érhető el, minden egyéb dokumentum PDF formátumban jelenik meg.
Ha egy ügyfél postai úton kapja az elszámolási dokumentumokat, számára az eBIZ-ben egy adott nap összes dokumentuma egyetlen PDF fájlban jelenik meg és tölthető le.
Míg az e-mailben kiküldött elszámolói dokumentumok titkosított ZIP fájlként érkeztek, az eBIZ felületen a fájlok nincsenek becsomagolva, így önállóan is letölthetőek.
Ha egy ügyfél CSV/TXT formátumban kapja az analitikát, akkor az analitika fájlt az eBIZ felületen Tar GZ állományba csomagolva tudja letölteni. Ezeket a fájlokat először ki kell csomagolni a megfelelő szoftverrel (például Total Commander vagy WinRAR segítségével).
Az eBIZ-ben letölthető dokumentumok tartalmukban és formailag is megegyeznek a korábban más módon küldött dokumentumokkal.
Az eBIZ használatától függetlenül minden kereskedő továbbra is megkapja az analitikát és a kapcsolódó dokumentumokat a szerződésében meghatározott módon és formában. Az online felület csupán egy többletszolgáltatást nyújt ügyfeleinknek az analitika küldésén túl.
A felületen található kereső és szűrő segítségével lehet hozzáférni a kívánt dokumentumokhoz – időszakra, dokumentumtípusra, illetve a szerződésen szereplő, úgynevezett kereskedő kódra szűrve.
Ha egy cég postai úton kapja meg a dokumentumokat, az analitika és a kapcsolódó dokumentumok egyetlen állományba összefűzve jelennek meg, így a felhasználók nem tudnak dokumentumtípusra szűrni.
Egyelőre nem lehetséges: az eBIZ jelenleg önálló küldési csatornaként nem használható.
Igen, minden 2023. január 1-je után készített elszámolói dokumentum elérhető a rendszerben. A korábbi dokumentumok nem elérhetőek.
Digitális kereskedői POS-bizonylat
Az eBIZ POS menüpontjának Beállítások almenüjében az üzlet(ek) alatt feltüntetve megjelenik a vállalkozáshoz kapcsolt összes olyan terminál, amelyeknél elérhető a digitális kereskedői POS-bizonylat szolgáltatás.
Ha ezt a szolgáltatást igénybe veszi, akkor a POS-bizonylat kereskedői példányát és a záróbizonylatot nem kell kinyomtatnia. A bizonylatokat 24 hónapig bármikor elérheti digitálisan az eBIZ-en. Emellett 30 napig a POS-terminál is megőrzi a bizonylatokat, így onnan is előkeresheti és akár ki is nyomtathatja a dokumentumokat.
A kártyabirtokosi bizonylatokat továbbra is a vásárlók igényei szerint nyomtathatja ki.
A digitális POS-bizonylat előnyei
- Díjmentes szolgáltatásunkkal üzlete jelentős mennyiségű papírt takarít meg, így költséghatékonyabb és fenntarthatóbb lesz a bankkártya-elfogadás
- A kártyás fizetési tranzakciókra fordított idő csökken, hiszen nem kell a bizonylat kereskedői példányát kinyomtatni és elrakni
- Nem kell foglalkozni a papíralapú bizonylatok tárolásával
- Egyszerűbben és gyorsabban ki lehet keresni egy-egy bizonylatot
Digitális
kereskedői POS-bizonylatait a bevezetéskor kizárólag
Digitális kereskedői bizonylat beállítása
A digitális POS-bizonylat szolgáltatást a POS Kereskedői Portál Beállítások menüpontjában tudja beállítani.
A felületen megjelenik egy-egy üzlet összes terminálja, tételesen bemutatva, hogy melyek alkalmasak digitális kereskedői POS-bizonylat szolgáltatásra, és melyeket kell lecserélni.
Digitális POS-bizonylatok beállításának elérése
A beállítást követő naptári naptól élhet a szolgáltatás. Ehhez az üzlet(ek)ben lévő összes POS-terminálon el kell indítani a kilépés zárás funkciót. A zárást követően a terminál automatikusan elvégzi a beállítások frissítését. A következő napi POS-terminálon történő bejelentkezés után a terminál már nem fog kereskedői bizonylatot nyomtatni.
Amikor a digitális kereskedői bizonylat aktív, akkor a terminál képernyőjének bal felső sarkában egy „D” betű látható. Ez azt jelenti, hogy a kereskedői POS-bizonylatokat csak digitális módon, az eBIZ POS Kereskedői Portálján érheti el: a tranzakciós bizonylatokat a „Bizonylatok” menüpontban, a záróbizonylatokat pedig a „Záróbizonylatok” menüpontban találja.
A bizonylatokat 30 napig a POS-terminálon is megtalálja és kinyomtathatja.
Gyakran ismételt kérdések
Ahogy azt a Kártyaelfogadói Szerződés ÁSZF-e is tartalmazza, kártyatársasági előírás a kereskedői példány 18 hónapig történő megőrzése.
Vevői, kártyabirtokosi reklamáció esetén az elfogadó bank – esetünkben az OTP Bank – a kártyakibocsátó bank kérésére elkérheti a POS-bizonylat kereskedői példányát.
A bizonylatok kereskedői példányára szükség lehet továbbá hatósági megkeresések esetén is, valamint minden olyan esetben, amikor eltérést tapasztalnak a pénztárgéphez vagy analitikához képest.
Ha igénybe veszi díjmentes szolgáltatásunkat, a POS bizonylatok kereskedői példányát többé nem kell papíralapon kinyomtatnia. A POS-terminál 30 napig tárolja az egyes tranzakciók bizonylatait, így azok a terminálban is előkereshetők és igény szerint kinyomtathatók. A bank által biztosított tárhelyen (eBIZ) ugyanakkor 24 hónapig megőrizzük ezeket a dokumentumokat. A bizonylat előkeresésének részleteit a POS Kezelői leírás tartalmazza, amely a Kártyaelfogadás oldalon érhető el. Ha a vásárló kéri, a kártyabirtokosi bizonylat továbbra is kinyomtatható a terminálon.
Kizárólag a bankkártya elfogadói szerződésben megjelölt általános kapcsolattartó kérheti első alkalommal a digitális kereskedői POS-bizonylat beállítását – tehát az a személy, aki elsőként regisztrált a POS Kereskedői Portálra. A későbbiekben az általános kapcsolattartó és az aláíróként megjelölt személyek tudnak egyéb felhasználókat hozzáadni a POS Kereskedői Portálhoz, akik szintén kérhetik a digitális kereskedői POS-bizonylat beállítását.
A
digitális kereskedői POS-bizonylat szolgáltatás jelenleg kizárólag a kasszaösszeköttetés nélküli
Ha Ön egy olyan üzletében szeretné igénybe venni a szolgáltatást, melyben nem csak Android terminálok üzemelnek, akkor először terminálcserét kell kérnie a kartyaelfogadas@otpbank.hu címen. Csak a cserét követően tudja majd beállítani a digitális kereskedői POS-bizonylat szolgáltatást a Kereskedői Portálon.
A digitális POS bizonylat szolgáltatás az eBIZ-es belépés után a felület POS menüpontjában, a Beállítások aloldalon állítható be. A felületen egy-egy üzlet neve alatt jelennek meg a terminálok, melyeken a digitális kereskedői POS-bizonylat aktiválható.
Ha olyan terminál is található az üzletben, amelyen a digitális kereskedői bizonylat szolgáltatás nem aktiválható, akkor először terminálcserét kell kérnie a kartyaelfogadas@otpbank.hu e-mail-címen – a szolgáltatás csak a terminálok lecserélése után lesz majd beállítható.
Vegyes működés nem lehetséges: nem lehet egy üzletben a terminálok egy része digitális, miközben más terminálok papíralapú kereskedői POS-bizonylatot nyomtatnak.
A beállítás az egyes üzletek szintjén történik. A szolgáltatás beállítása esetén az üzleten belül minden terminál digitális kereskedői bizonylatot fog előállítani.
Végezzen kezelői zárást kilépéssel azokon a POS-terminálokon, amelyek továbbra is papíralapú bizonylatot nyomtatnak. Ezáltal az új, digitális kereskedői bizonylat nyomtatást tartalmazó szoftver letöltésre kerül, és – mivel a Kereskedői Portálon előzetesen már bekapcsolta a szolgáltatást –, a frissítést követően már ezek a POS-terminálok is digitális kereskedői bizonylatokat fognak előállítani.
A bizonylatok között a következő tulajdonságok alapján kereshet: dátum, időpont, összeg, tranzakció azonosító, TID, üzlet kód, üzletnév.
A tranzakciós bizonylatok naponta, kötegelve kerülnek feltöltésre a POS Kereskedői Portálra.
Igen, ugyanazon a felületen, ahol a funkció bekapcsolása történt.
A folyamat ezután ugyanaz, mint a beállítás esetén: a kezelőnek az érintett üzletekben lévő összes terminálon el kell végeznie a nap végi kötelező zárást (kilépéssel). A zárást követően a terminálok automatikusan elvégzik a beállítások frissítését. A következő napi terminálon történő bejelentkezés után a készülékek ismét nyomtatni fogják a kereskedői bizonylatokat.
Kérjük ne felejtse el, hogy bár a digitális vagy papíralapú szolgáltatás szabadon választható, valamilyen formában minden egyes tranzakciós bizonylatot meg kell őriznie a jogszabályban meghatározott határidőig.
A legvalószínűbb ok az, hogy az adott napon nem történt a terminálon zárás. A záróbizonylat mindig zárástól zárásig tartalmazza a forgalmi adatokat, így akár több nap forgalmát is tartalmazhatja. A keresett nap forgalmát így minden bizonnyal a következő, a kezelő által elvégzett záráskor készült bizonylat tartalmazza.