A vállalkozásoknak számos kihívással kellett megküzdeniük az elmúlt időszakban, de ezek a nehézségek egyben lehetőségeket is kínálnak, amelyek kihasználása a gyakran kiszámíthatatlan körülmények között is támogatja a növekedést– mondta Semperger Attila vállalati tanácsadó az OTP Business Café szeptemberi epizódjában.
Az OTP Bank vállalkozásoknak szóló videósorozatának legfrissebb része segítséget kínál a nagy kérdés megválaszolásához: hogyan állíthatók fejlődési pályára a vállalkozások a mostani, nehéz helyzetben és milyen téren van szükség szemléletváltásra? A műsor vendége Semperger Attila vállalati tanácsadó volt, aki szerint ma annyi mindenre kell figyelnie egy vállalkozónak, hogy olykor kevés ideje marad a tényleges munkájára. Bár iparágtól, földrajzi helytől vagy éppen ágazattól is függ, mekkora terhet kell cipelnie, a tünetek hasonlóak: munkaerőhiány, finanszírozási nehézségek, akadozó döntéshozatal, versenyhátrány jelzi, hogy változtatásra van szükség.
Kapcsolódási pontok
A vezetők egy része a növekedési lehetőséget az üzleti mentoringban, a szervezett vagy informális tapasztalatcserében és a visszajelzések gyűjtésében látja, amire számtalan kezdeményezés indult az elmúlt években: szakmai szervezetek, piaci és állami szereplők, vagy akár önszerveződő módon a vállalkozók részvételével. Pénzügyi megoldásai mellett maga az OTP Bank is aktív szerepet vállal a vállalkozók tájékoztatásában és edukációjában, a pénzügyi tudatosság erősítésében, a szemléletformálásban.
A független, külső szakértői meglátásokra, javaslatokra sok esetben szükség is van, amikor a vállalkozás esetleg megtorpan a fejlődésben. Bár nagyon sok innovátor van idehaza, a továbblépéshez rugalmasság is kell, a növekedés ugyanis leginkább szemlélet kérdése, jegyezte meg Semperger Attila. Nagyon sok múlik azon, hogy a vállalkozások nyitottak legyenek a megújulásra, akár az ehhez szükséges építő kritikára.
„Ha minden magyar vállalkozás bevezeti, hogy tudatosan kér visszajelzést a vásárlóitól, azzal önmagában meredek emelkedési pályára lehet állítani a fejlődést” – mondta Semperger Attila, azt is megjegyezve: gyakori, hogy a kényszer viszi rá a vállalkozásokat a megújulásra, miközben előre meneküléssel, nagyot álmodással is feljebb lehet lépni.
A vezető, mint kulcsfigura
A vezető személye maga is a vállalkozás fejlődésének fontos mozgatórugója. Szakemberből vezetővé válni, tervezni, irányítani, majd munkát szervezni, különösen munkatársi közösséget vezetni, mindez megtanulható. Egyben remek fejlődési potenciált is kínál egy igazi vezető számára – mondta Semperger Attila.
A szakértő a fejlődéshez elengedhetetlennek tartja a folyamatos önrevíziót is.
„Ahogyan az egészséges embernek is érdemes elmenni rendszeres szűrésekre, hogy elkerülje a későbbi problémákat, úgy a cégeknek is sokszorosan megtérül, ha időközönként invesztálnak az állapotfelmérésbe” – hangzott el az intelem az OTP Business Café szeptemberi adásában.