Az év végéhez közeledve megsokasodnak minden vállalkozás adminisztratív teendői, így összegyűjtöttük az adózási és más szempontból fontos év végi feladatokat.
Legyenek rendben az idei számlák
Noha jó esetben a könyvelő is folyamatosan nyomon követte, hogy minden számla időben nála legyen, érdemes ilyenkor minden vállalkozónak még egyszer átnézni, hogy nincs-e véletlenül olyan papír alapú számlája, amit nem juttatott el hozzá. Elvileg nem kellene, hogy legyen, hiszen a könyvelő a banki kivonat vagy a NAV Online Számla rendszerében elérhető adatok alapján látja, ha valami hiányzik, de az ördög nem alszik, hibák becsúszhatnak. Fontos megjegyezni, hogy a NAV Online Számla rendszerben a vállalkozás által, valamint a belföldi partnerek által a vállalkozás nevére kiállított számlák érhetőek el - számlakép nélkül -, a külföldi számlák nem.
Ha pedig a számlák teljeskörűen rendelkezésre állnak, érdemes átnézni, hogy van-e köztük olyan, amit még ki kell fizetni, vagy éppen be kell hajtani. Ha valamelyik vevőd nem tudja rendezni a számláját, felmerülhet az érintett számlák faktorálása, különösen, ha átmeneti fizetési nehézségeket kell orvosolni.
A házipénztárat is érdemes ellenőrizni év végén. Év közben ugyanis előfordulhat, hogy egy vállalkozó nem céges kártyáról fizet ki valamilyen, egyébként a vállalkozását érintő költséget, vagy pont egy magánjellegű költséget fizet a házipénztárból készpénzzel. Se nagy többlet, se nagy hiány ne legyen év végén, mert az adóhatóságnak mindkettővel kapcsolatban kérdései lehetnek.
Legyenek rendben a tárgyi eszközök: év végi leltár
Ha a vállalkozás év közben kevésbé precízen vezette volna, akkor év végén ideje leltározni. Ellenőrizni, hogy minden, papíron a vállalkozás nevén szereplő eszköz valóban a vállalkozás birtokában van-e, és ha igen, milyen állapotban. Kell-e selejtezni, újat beszerezni, hogy áll a raktárkészlet és összhangban van-e a nyilvántartással.
Legyenek tiszták a jövő évi irányok: üzleti tervezés, adózás
A kis- és középvállalkozásoknak meglepően kis hányada – egy 2018-as széleskörű felmérés szerint csupán 13%-a – készít üzleti tervet a következő évre, nagyon sok vállalkozás csupán pályázat vagy hitelfelvétel kapcsán gondolja át a várható bevételeket és költségeket. A mostani, sok szempontból bizonytalan gazdasági környezetben érdemes nem is csak egy, de rögtön két-három eltérőszcenárióval tervezni.
Az így készült üzleti tervet ezt követően érdemes a könyvelővel is átbeszélni, hiszen előfordulhat, hogy egy másik adózási formával jelentős összegeket spórolhat meg a vállalkozás.
A november 22-én elfogadott jövő évi adócsomag értelmében - többek között - egyszerűbbé válik az átalányadózás és lehetőség lesz az iparűzési adó egyszerűsített meghatározására:
- az átalányadózó egyéni vállalkozóknak elegendő lesz negyedévente bevallani és befizetni a szociális hozzájárulási adót és a társadalombiztosítási járulékot, a bevallásban pedig már idén októbertől segítségükre van a NAV által elkészített bevallás tervezet;
- az átalányadózás 2023-tól a tárgyévet megelőző adóévben szerzett bevétel mértékétől függetlenül választható - azonban a tárgyévre vonatkozó bevételi korlátok megmaradnak (vagyis az egyéni vállalkozó akkor alkalmazhatja az átalányadózást, ha a tárgyévben a bevétele nem haladja meg az éves minimálbér tízszeresét, míg az adóév egészében kizárólag kiskereskedelmi tevékenységet végző egyéni vállalkozó esetében az éves minimálbér ötvenszeresét);
- évi 25 millió forintos árbevétel alatt az egyéni vállalkozóknak lehetőségük lesz az iparűzési adót egyszerűsített módon megállapítani: a törvény 3 bevételi sávot és – a hozzájuk tartozó – tételes adóalapot határozott meg (12 millió Ft bevétel alatt 2,5 millió forint, 12-18 millió forint között 6 millió forint, 18-25 millió forint között 8,5 millió forint).
Ha pedig a vállalkozó úgy érzi, a könyvelő nem tudja megfelelően támogatni – például mert nem nyújt minden olyan szolgáltatást, amire a vállalkozásnak menet közben igénye merült fel, vagy olyan tevékenységbe vágott bele, ami a könyvelőnek nem szakterülete –, akkor a könyvelő váltásra is az év vége vagy a jövő év eleje a leginkább ideális időszak, hiszen így a régi és az új könyvelő felelőssége egyértelműen meghatározható.
Összességében tehát úgy tűnhet, hogy ezek a feladatok sok más fontos vagy sürgős teendőtől veszik el az időt, mégis érdemes foglalkozni velük, különösen a tervezéssel hiszen pár hónapon belül akár forintban mérhetően is megtérülhetnek az erre fordított órák.
Szerző: Turay Dia, Bookkeepie