Vállalkozásokról vállalkozásoknak – Szörpös sikersztori Baranya megyéből

Vállalkozásokról vállalkozásoknak – Szörpös sikersztori Baranya megyéből

Publikálva: 2023. április 20.sikersztorik vállalkozóktól

A világjárvány, a lezárások, majd azt követően az orosz-ukrán háború, a felpörgő energiaárak és a dráguló alapanyagok számos hazai élelmiszeripari céget hoztak nehéz helyzetbe. A Baranya megyei Hidason működő, szörpök gyártásával foglalkozó Yuva Kft. jól vette az elmúlt időszak piaci nehézségeit. A cég az alapítása óta folyamatosan fejleszti, bővíti tevékenységét, a siker receptjéről a vállalkozás tulajdonos-ügyvezetőjét, Szabó Zoltánt kérdeztük.

„Cégünk 2004-ben alakult mindössze három alkalmazottal, élelmiszeripari nagykereskedelem profillal. 2005. április 1-jén kezdtünk szörpgyártásba Pécsett, de akkor még csak bérlőként, és már hat munkatárssal. 2006 januárjától már önálló gyártóként dolgoztunk új, bérelt telephelyünkön Hidason. A cég ekkor már családi vállalkozásként működött. Piacunk folyamatosan bővült, ahogyan a bérelt területünk és a létszámunk is. Az igazi fordulat 2015-től következett be életünkben a Fruttamax szörpcsalád piacra vezetésével, valamint a Chimax és Gala szószok forgalmazásával. Növekedésünk ettől az évtől folyamatosan kétszámjegyű, egészen a mai napig, termékeink megtalálhatóak mind az élelmiszerláncok, mind a kiskereskedelmi üzletek nagy részében. Széchenyi Beruházási Hitel segítségével 2020-ban megvásároltuk addig bérelt telephelyünket, ami új, a korábbiaknál jóval komolyabb lehetőségeket nyitott meg előttünk a fejlesztésekben”- idézi fel az indulás, a dinamikus növekedés legfontosabb állomásait a Yuva Kft. tulajdonos-ügyvezetője, Szabó Zoltán.

A cégvezető elismerte, már a koronavírus megjelenése is okozott egy kis zűrzavart a vállalkozás életében. A lezárások másnapjától kezdődően, 2021 márciusában látványosan visszaestek a megrendelések, miközben normális esetben ebben az iparágban éppen ilyenkor indul be a szezon. A cég vezetése két hét szabadságra küldte el a dolgozóit és a kényszerpihenőben áttekintette a kialakult helyzetet. Azt felismerték, hogy a járványban várhatóan megugrik a kereslet a fertőtlenítőszerekre. A szörpüzemet viszonylag gyorsan át lehetett volna állítani, ki is fejlesztettek egy saját terméket, de mire megkapták a szükséges engedélyeket, a piac már telített volt, az új szereplők gyorsabbak voltak, így ezt a tervet elvetették. Mint később kiderült, helyesen tették.

A koronavírus-járvány tanulságai

A lezárások első heteit jellemző pánikbeszerzési roham lecsengésével kiderült, hogy a vásárlási szokások átrendeződése kedvezően befolyásolhatja a szörpök piacát. A bolti bevásárlások számát visszafogó fogyasztók ugyanis rájöttek, hogy egyetlen üveg sűrítmény akár egy hétig is kitarthat, míg üdítőből jóval gyakrabban és nagyobb mennyiséget kell beszerezni. Húsvétra a megrendelések látványosan felpörögtek, a kereslet bővülése azóta is töretlen. Szabó Zoltán elmondta, utólag már meg is bánták egy kicsit, hogy első ijedségükben elküldték két hét szabadságra a dolgozókat, mert a rendelések teljesítése feszített munkatempót követelt meg tőlük a szünet után.  A járvány miatt ráadásul szakadozni kezdtek az ellátási láncok, főleg a Távol-Keletről beszerzett alapanyagoknál akadtak gondok a beszerzéssel. A cég a problémát úgy oldotta meg, hogy Széchenyi Folyószámlahitelt és Forgóeszköz Hitelt vett igénybe, és abból növelte meg a raktárkészleteit. A tárolással nem volt gond, hiszen addigra már jelentős, saját tulajdonú raktárterülettel rendelkeztek.

Háború, infláció, energiagondok

A 2022-es év merőben más kihívásokat hozott. Először a nyersanyagárak szabadultak el, majd a háború kitörésével az energiaárak is. A Yuva Kft. gyakorlatilag nem foglalkozott mással, mint az önköltségek folyamatos felülvizsgálatával és áremelések elfogadtatásával a partnereknél.  A technológiai lehetőségek kínálta kereteken belül áttekintették és átalakították, hatékonyabbá tették az energiafelhasználást, ahol ezt meg tudták oldani, földgázról átálltak villamos energiára. Szabó Zoltán elmondta, ezt a döntést az is segítette, hogy áramszolgáltatójukkal 2024 végig van érvényes, hosszú távú szerződésük. Az irodákban hőszivattyús fűtési rendszer telepítettek, az üzemben pedig olyan megoldást vezettek be, amelynek köszönhetően külön-külön tudják fűteni a helyiségeket, így racionalizálva az energiafelhasználást.  Most éppen napelemes rendszer telepítését készítik elő.

Az energiaárak elszabadulása mellett a nyersanyagok drágulásával is meg kellett küzdenie a cégnek. Az alapanyagok átgondolatlan felhalmozása kockázatos, ha ugyanis visszaesnek az árak, a drágán beszerzett nyersanyagok jelentős emelkedést generálnak a kész terméket felvásárló és a fogyasztóknak értékesítő partnereknek megszabott árakban.  A vállalkozás ezért rendkívül tudatosan alakítja, folyamatosan felülvizsgálja készletezési gyakorlatát. Szabó Zoltán elmondta, ennek ellenére is kénytelenek voltak érvényesíteni a termelési költségek növekedését a partnereiknél, 2022 januárjához képest decemberre átlagosan 40-50 százalékkal drágultak a termékeik. A cégvezető komoly eredménynek tartja, hogy ezt az emelést kivétel nélkül mindenki tudomásul vette, elfogadta.

Szabó Zoltán büszke arra, hogy a vállalkozás erősödni tudott 2022-ben: egy év alatt, vagyis 2021-hez viszonyítva 60 százalékos növekedést ért el. Piaci részesedése a szörp és szósz kategóriában egyre jelentősebb, annak is köszönhetően, hogy versenyképes szinten tudja tartani árait és a dolgozók bérezését, elkerülve a számos hazai vállalkozást sújtó fluktuációt és munkaerőhiányt. A Yuva Kft. mindig is a minimálbér feletti alapbért biztosított munkatársainak, és tisztában van azzal, hogy az infláció mekkora gondot okoz a munkavállalóknak. Bár a gazdasági helyzet továbbra is bizonytalan, az év elején összességében 10-15 százalékkal emelték meg az alkalmazottak fizetését, amit az aktuális teljesítménytől és eredménytől függően megtoldanak egy változó összegű havi bónusszal.  Szabó Zoltán úgy látja, ez a fajta gondoskodás is hozzájárul ahhoz, hogy a vállalkozásnak nincsenek gondja a munkaerő, a 30 tagú csapat megtartásával.

A tulajdonos-ügyvezető a saját tapasztalatai alapján azt javasolja a hazai cégeknek, hogy használják ki a Széchenyi hitel program által nyújtotta lehetőségeket, hiszen jóval a piaci kamatok alatt, könnyen elérhetőek ezek a források. A konstrukciók által biztonságosabbá tehető a működés, és megvalósíthatóak a fejlesztési és beruházási elképzelések is. A program valamennyi eleme elérhető a Yuva Kft. pénzügyi partnerénél, az OTP Banknál.

Ez a böngésző sajnos nem tudja megjeleníteni a honlapunkat.

Kérjük, használja a legfrissebb Chrome, Firefox, Internet Explorer vagy Edge böngészőt.

Az Ön teendője:

  • nyisson új oldalt a fenti böngészők valamelyikén,
  • másolja be honlapunk linkjét a böngészősávba, és nyomja meg az Entert,
  • és már használhatja is az oldalunkat.

Ha kérdése van, írjon nekünk az e-mail címen!

Your browser is not compatible with this site. Read more.