Nem könnyű megérteni a „Z” generáció viszonyát a munkához

Nem könnyű megérteni a „Z” generáció viszonyát a munkához

Publikálva: 2024. április 8.munkaerőpiac, cégvezetés

Felforgathatják a „Z” generációhoz tartozó fiatalok a munkaerőpiacot. Hamarosan tömegével fognak belépni a munka világába, amit leginkább ők formálhatnak a következő időszakban. Hozzáállásukat a munkához az idősebb korosztályok részéről számos tévhit, félreértés kíséri, cikkünkben ezeket próbáljuk helyre tenni a generációk közötti harmonikus munkahelyi együttműködés előmozdítása érdekében.

A „Z” generáció (más néven Zoomerek) bizonyos források szerint az 1995 és 2009 között születettek csoportja, mások szerint a 11 és 26 év közöttiek tartoznak ebbe a kategóriába. Amint azt számos nemzetközi kutatás is igazolta, a munkáltatók jelentős része úgy látja, a korosztály tagjai híján vannak a „soft skilleknek” – vagyis nem igazán tudják, hogyan kell megfelelően öltözködni, kommunikálni vagy akár a munkahelyi elvárásoknak megfelelő e-maileket írni.

A „Z” generáció tagjai azonban a jelek szerint nem is ezekre a készségekre fektetnék a hangsúlyt, a szakmai ranglétra megmászása, a munkahelyi előmenetel helyett inkább más értékek, az úgynevezett „hard skillek” érdeklik őket. Ráadásul úgy látják, hogy az általuk preferált feladatok jelentős részét szabadúszóként, otthonról vagy digitális nomádként, egy laptopról is el lehet végezni. Nem meglepő, hogy a kutatások szerint egyre gyakrabban utasítanak vissza magasabb fizetéssel járó vezetői pozíciókat, mert nem szeretnének másokat menedzselni, sokkal inkább az egyéni, másoktól független karrierjüket építenék. Erősségük az önállóság, a kreativitás, fogékonyak az innovációra, a közvetlen anyagi hasznon túlmutató értékteremtésre. Érzékenyen és tevőlegesen reagálnak a társadalmi igazságtalanságokra, elkötelezetten támogatják a klímavédelmet, a fenntarthatóságot. Villámgyorsan szerzik meg és osztják meg a számukra szükséges információkat.

A Meta tavaly végzett felmérése1 arról tanúskodik, hogy a 16 és 26 év közöttiek több mint 30 százaléka inkább foglalkoztatná saját magát, mint hogy valaki másnak dolgozzon. Az okok összetettek, de ha leegyszerűsítjük a képletet, azt látjuk, hogy a generáció tagjainak döntéseiben nem a pénz játssza a legfontosabb szerepet. Sokkal inkább arról van szó, hogy nem érzik magukat jól klasszikus munkahelyi környezetben, ezért inkább a saját útjukat járnák, a saját értékrendjük alapján építenék a szakmai karrierjüket, nem akarnak másoktól függeni.

Manapság a fiatalabb munkavállalók magabiztosabban szállnak szembe a munkaadóikkal, és határozott elképzeléseik vannak a munka szerepéről az életükben. Nagyobb valószínűséggel mondanak fel, ha elégedetlenek, ha nem folytatnak velük nyílt, egyenes párbeszédet, vagy egyszerűen úgy érzik, nem fejlődnek. Nem igazán hisznek a nyugodt nyugdíjas években, ezért sokkal inkább élveznék ki most az életet. A befektetéseiket is máshogyan kezelik, inkább a személyes véleményüket, világnézetüket tükröző lehetőségeket keresik.

Vagyis nem jobbak vagy rosszabbak, csak mások, mint az idősebb generációk tagjai.

Azonban a munkáltatók néhány hasznos tipp megfogadásával és alkalmazásával jelentősen javíthatják az együttműködést, hozzájárulhatnak fiatal kollégáik gyors beilleszkedéséhez, megtartásához. Ügyeljenek a tisztességes és gyors információáramlásra, mert az mérsékeli a félelmet a bizonytalanságtól. Világosan, érthetően mutassák be a fiataloknak az elérhető karrierépítései lehetőségeket. Jelezzék nekik, hogy egyéni teljesítményük komolyan hozzájárul a cég sikeres működéséhez. Adjanak nekik teret az önállóságra, hogy motiváltak maradjanak. Ha jól teljesítenek, dicsérjék meg őket, tudassák velük, hogy munkáltatóként is érdekeltek a sikerükben. Bár a „Z” generáció tagjai a technológiának köszönhetően minden korábbinál szorosabb kapcsolatban vannak egymással, paradox módon mégis magányosak, ezért a munkáltatók teremtsenek alkalmakat a munkatársak személyes találkozásaira, mert az segíti az összetartó közösség kialakulását. Vigyázzanak rájuk, mert ez a generáció kiemelten kezeli a lelki egészség megőrzését, tagjai kifejezetten igénylik, elvárják, hogy munkáltatóik ebből a szempontból is foglalkozzanak velük, méghozzá őszintén, ne csak felszínesen

1 2024 Instagram Trend Talk: https://about.instagram.com/blog/announcements/instagram-trend-talk

Ez a böngésző sajnos nem tudja megjeleníteni a honlapunkat.

Kérjük, használja a legfrissebb Chrome, Firefox, Internet Explorer vagy Edge böngészőt.

Az Ön teendője:

  • nyisson új oldalt a fenti böngészők valamelyikén,
  • másolja be honlapunk linkjét a böngészősávba, és nyomja meg az Entert,
  • és már használhatja is az oldalunkat.

Ha kérdése van, írjon nekünk az e-mail címen!

Your browser is not compatible with this site. Read more.