Azonnali Fizetési szolgáltatás
Az Azonnali Fizetési szolgáltatásnak köszönhetően az elektronikus csatornákon kezdeményezett az azonnali átutalás feltételeinek megfelelő eseti átutalás a korábbinál gyorsabban teljesül és rögtön a kedvezményezett fél rendelkezésére is áll. A szolgáltatás az internetbankon, a mobilbankon, az OTPdirekt Electra Terminálon és az OTP eBIZ-en keresztül vehető igénybe.
Mire használható?
Ezzel a fejlesztéssel ügyfeleink az év minden napján, a nap 24 órájában néhány másodpercen belül tudnak megbízásonként legfeljebb 10 millió (2023. szeptember 1-től legfeljebb 20 millió) forint összeget küldeni forintban vezetett fizetési számláról valamely belföldi forint vagy deviza számlára. Az Azonnali Fizetési szolgáltatáson keresztül fogadott összeg hétvégén és ünnepnapokon is azonnal rendelkezésre áll a címzett számláján. Nem csak bankszámlaszámra lehet azonnali utalást kezdeményezni, hanem másodlagos számlaazonosítókra is.
További információk a Magyar Nemzeti Bank honlapján.
Kérdése van?
Hívjon minket!
Hívjon minket a plusz+36 (1) 366 6666 telefonszámon!
Gyakran ismételt kérdések
Általános kérdések
Azonnali átutalás az internetbank és a mobilbank már korábban is ismert belföldi forint átutalásra szolgáló menüpontjaiban kezdeményezhető. OTPdirekt Electra Terminálon az azonnali átutalást is „Forintutalás” vagy „Napközbeni forint átutalás” típusú megbízásként kell rögzíteni. A bankfiókokban és a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül megadott átutalások a korábban megszokott befogadási és végrehajtási rend szerint teljesülnek.
Azokat a tranzakciókat, amelyek megfelelnek az azonnali fizetés kritériumainak, a bank automatikusan az új rendszeren keresztül továbbítja, így Önnek nem kell külön jeleznie, hogy azonnali fizetést szeretne kezdeményezni.
Legfeljebb 10 millió (2023. szeptember 1-től legfeljebb 20 millió) forint összegű átutalás küldhető bankon kívül, de az OTP Bank a bankon belüli, ennél magasabb összegeket, amelyek egyéb szempontból megfelelnek az azonnali utalás követelményeinek, összeghatártól függetlenül is néhány másodpercen belül teljesíti. A legfeljebb 10 millió (2023. szeptember 1-től legfeljebb 20 millió) forint összegű eseti átutalási megbízás többször is indítható a számlán lévő összeg erejéig.
Az azonnali átutalások jóváhagyása a korábban megszokott módon történik, vagyis a Mobil Aláírás szolgáltatás Ön által személyre szabható beállításai határozzák meg a jóváhagyás formáját.
Igen, használható, mivel a pénzforgalmi jelzőszám nem szűnik meg.
Az azonnali átutalás nem jelent többletköltséget az Ön számára, a díja megegyezik a bankszámlájára érvényes, az elektronikus csatornák valamelyikén kezdeményezett átutalás díjával. A mindenkori díjak pontos mértékéről hirdetményeinkből tájékozódhat.
A beérkező és az elküldött összegekről továbbra is akkor kap sms értesítést, ha igénybe veszi Számlakontroll szolgáltatásunkat. A SzámlaKontroll szolgáltatás az internetbank Beállítások menüjében bármikor aktiválható.
Akik rendelkeznek SzámlaKontroll szolgáltatással az éjszaka folyamán (21:00 órától, másnap reggel 7:00 óráig) lebonyolított tranzakciókkal kapcsolatos üzeneteket a következő munkanap reggel 7:00 órától kapnak.
Ha több mint fél perc eltelt és sem pozitív visszajelzés, sem hibaüzenet nincs, valamint a számlatörténetben sem látja egyértelműen a tranzakció teljesítését vagy visszautasítását, akkor javasolt felvenni a kapcsolatot a bank ügyfélszolgálatával. Javasolt ellenőrizni azt is, hogy rendelkezésre állnak-e az értesítéshez szükséges telekommunikációs feltételek, azaz van-e térerő vagy wifi.
A már teljesült azonnali átutalásokra téves átutalás esetén a jelenlegi működéssel megegyező módon – visszahíváskérés indítható bankfiókjainkban, telefonos ügyfélszolgálatunkon keresztül vagy az internetbank postaláda üzenet funkció használatával (utóbbi esetében javasoljuk, hogy használja az itt elérhető űrlapot). A visszahíváskérés elküldését követően a tévesen elutalt összeg visszautalását az címzett félnek is jóvá kell hagynia.
Ha Ön azért szeretné visszahívni egy már teljesült átutalását, mert úgy érzi, csalás áldozata lett, akkor előzetesen mindenképpen tegyen a rendőrségen feljelentést! Ilyen esetben jellemzően nem lesz eredményes a visszahíváskérés. A visszahívást kizárólag telefonos ügyfélszolgálatunkon (+36 1 366 6666) vagy bankfiókjainkban kezdeményezheti.
Az Azonnali Fizetési szolgáltatáson keresztül továbbított tranzakció – tekintettel a néhány másodperces teljesítési szabályra – a jóváhagyást követően már nem vonható vissza. Téves utalás esetén az utalás visszahívása javasolt.
Nem, az azonnali fizetés jelenleg csak a belföldi forint átutalások esetében használható. A külföldi jogosult részére indított utalásokat továbbra is a korábban ismert módon kell indítani.
- a nem forint fizetési számláról indított átutalások
- a jövőbeli értéknapra megadott egyszeri eseti átutalások
- a rendszeres és csoportos átutalások
- a 10 millió forint feletti (2023. szeptember 1-től 20 millió forint feletti) bankon kívüli átutalások
- a 10 millió forint feletti (2023. szeptember 1-től 20 millió forint feletti), de VIBER-ként megjelölt átutalások
- az Electra Terminálon kezdeményezett postai kifizetési utalványok
- a bankfiókban és a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül (ehhez OTPdirekt telefonos ügyintézői szolgáltatásra vonatkozó szerződéssel kell rendelkeznie) megadott átutalások
Az itt felsorolt tranzakciókra a korábban érvényes befogadási és teljesítési határidők vonatkoznak. Az azonnali átutalások részletes kritériumai a pénzforgalmi üzletszabályzatban olvashatók.
A vállalatok és az állami intézmények által megadott ún. csoportos fizetési megbízásokra (amikor egyszerre több átutalást hagynak jóváhagyásra) egyelőre nem vonatkozik az azonnaliság, ezek teljesülése a jelenlegi rendszer szerint működik.
Amennyiben a szolgáltató lehetővé teszi a tartozás átutalással való kiegyenlítését is, akkor igen.
Értéknapos átutalást lehet benyújtani, ez azonban elektronikus csatornákon csak T+1 (munka)nappal lehet.
Nem. A hitelkártya számla nem minősül fizetési számlának, ezért a hitelkártya számla javára beérkező jóváírásokra nem vonatkozik az azonnali teljesítés követelménye.
Néhány speciális karakter az azonnal fizetési rendszerben nem engedélyezett, emiatt a bank automatikusan átalakítja azokat egyszerűbb karakterré vagy szóközzé a sikeres átutalás érdekében. Az átalakítás nem befolyásolja a beírt adatok helyességét, a rendszer megfelelően fogja végrehajtani az utalást a karakterek átalakítása után.
A számokat, a magyar nyelvben használt betűket és a leggyakoribb írásjeleket tudja kezelni a rendszer, így azok változatlan formában szerepelnek az utalás adataiban. A karakterek teljes listáját megtekintheti az alábbi táblázatban:
Támogatott karakterek (változás nélkül jelennek meg)
Számok | 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
Magyar ábécé kisbetűi | a á b c d e é f g h i í j k l m n o ó ö ő p q r s t u ú ü ű v w x y z |
Magyar ábécé nagybetűi | A Á B C D E É F G H I Í J K L M N O Ó Ö Ő P Q R S T U Ú Ü Ű V W X Y Z |
Írásjelek | . , : ; ? ! " - / \ |
Egyéb karakterek | # $ % & ' ( ) * + < = > @ { | } ~ [ ] ^ _ ` |
Számok Magyar ábécé kisbetűi 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 a á b c d e é f g h i í j k l m n o ó ö ő p q r s t u ú ü ű v w x y z Számok Magyar ábécé nagybetűi 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A Á B C D E É F G H I Í J K L M N O Ó Ö Ő P Q R S T U Ú Ü Ű V W X Y Z Számok Írásjelek 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , : ; ? ! " - / \ Számok Egyéb karakterek 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 # $ % & ' ( ) * + < = > @ { | } ~ [ ] ^ _ `
Nem támogatott karakterek (a rendszer automatikusan átalakítja)
Beírt karakter | Átalakított karakter |
---|---|
À Â Ã Ä Å | A |
È Ê Ë | E |
Ì Î Ï | I |
Ò Ô Õ | O |
Ù Û | U |
à â ã ä å | a |
è ê ë | e |
ì î ï | i |
ò ô õ | o |
ù û | u |
ß | S |
- Beírt karakterÁtalakított karakter
- À Â Ã Ä ÅA
- È Ê ËE
- Ì Î ÏI
- Ò Ô ÕO
- Ù ÛU
- à â ã ä åa
- è ê ëe
- ì î ïi
- ò ô õo
- ù ûu
- ßS
A táblázatban nem szereplő karaktereket a rendszer szóközzé alakítja.
Másodlagos számlaazonosítóval kapcsolatos kérdések
A másodlagos számlaazonosítók használatával a kedvezményezett nevének és bankszámlaszámának ismerete nélkül is lehetséges azonnali átutalást indítani. Másodlagos számlaazonosítóként az alábbiak regisztrálhatók:
- e-mail cím,
- mobiltelefonszám,
- adószám (vállalkozások esetén),
- adóazonosító jel (lakossági ügyfelek esetén)
Ehhez minden számlatulajdonosnak a saját bankján keresztül regisztrálnia kell a másodlagos azonosítót, amelyet a bankszámlájához kíván rendelni. Ezt követően lehetséges az utalást indító félnek az adott számlaszám helyett másodlagos számlaazonosítóra indítani az elektronikus átutalásokat.
Könnyebbséget jelent, hogy Önnek nem kell feltétlenül ismernie annak a bankszámlaszámát, akinek utalni szeretne. Az azonnali fizetési szolgáltatásnak köszönhetően ugyanis bankszámlaszám helyett a kedvezményezett e-mail címe vagy a mobiltelefonszáma, adóazonosító jele, vállalkozás esetén adószám is megadható utaláskor. Önnek sem kell lediktálnia számlaszámát ha valakitől utalást vár, elég csak a másodlagos számlaazonosítóját megadnia.
Ahhoz, hogy a másodlagos számlaazonosító összekapcsolódjon az adott számlával, előzetesen a számlavezető banknál regisztrálni kell. A másodlagos számlaazonosítót egy központi adatbázisba továbbítják. Az utalást kezelő bank innen kérdezi le a másodlagos számlaazonosítóhoz kapcsolt bankszámlaszámot és erre a bankszámlaszámra küldi az utalást.
Lakossági ügyfeleink bankfiókban vagy az OTPdirekt internetes szolgáltatáson keresztül a Beállítások/Másodlagos számlaazonosítók menüpont használatával tudnak másodlagos számlaazonosítót regisztrálni a számlájukhoz. Az internetbanki funkcióval e-mail cím és mobiltelefonszám rögzítésére nyílik lehetőség. Adóazonosító jel regisztrációját a bankfiókokban lehet kezdeményezni.
Az érintett vállalati ügyfelek a másodlagos számlaazonosítókat a számlavezető bankfiókban tudják regisztrálni.
Egy számlához több másodlagos számlaazonosító is tartozhat, ez lehet e-mail cím, Európai Gazdasági Térség országbeli mobiltelefonszám, adóazonosító jel (lakossági ügyfelek esetén), adószám (vállalkozások esetén).
Nem. Egy másodlagos számlaazonosító csak egy számlához tartozhat, hogy egyértelműen megfeleltethető legyen az adott számlaszámmal.
Ha egy számlához már rögzített másodlagos számlaazonosítót egy másik bankszámlához regisztrál, akkor a másodlagos számlaazonosító törlődik arról a számláról, amelyhez korábban regisztrálta. Csak azzal a számlával fog működni, amelyhez később regisztrálta.
A számlatulajdonos, a képviseletre jogosult(ak), a számla feletti rendelkezésre jogosult személy(ek) a képviseleti, illetve rendelkezési módnak megfelelően. A számlatulajdonos, illetve a képviseletre jogosultak ugyanakkor megvonhatják a bankszámla felett rendelkező személyek másodlagos számlaazonosító kezelési jogosultságát.
Megadható a számlatulajdonos, a másodlagos számlaazonosítót regisztráló személy, vagy a számlához nem kapcsolódó harmadik személy e-mail címe vagy telefonszáma is. Adóazonosító jel –vállalkozásoknál az adószám – esetében azonban csak a számlatulajdonoshoz tartozó adat adható meg. Az azonosító birtokosának minden esetben jóvá kell hagynia a regisztrációt. A telefonszámra küldött sms-sel, vagy az e-mail címre küldött jóváhagyó kóddal kell a regisztráció során igazolnia, hogy jogosult az azonosító használatára, ezért a regisztrációkor az azonosító birtokosának is jelen kell lennie a bankfiókban.
Ebben az esetben sikertelen lesz az Ön által a másodlagos számlaazonosítóval indított utalás. Ha ismeri a kedvezményezett számlaszámát, arra is átutalhatja az összeget, a hagyományos módon.
A regisztráció után egy évvel a számlatulajdonosnak meg kell erősítenie, hogy használja a másodlagos számlaazonosítóját. Erről a felülvizsgálat esedékességét megelőzően értesítjük az érintetteket. Ha a felülvizsgálatra jogosult nem erősíti meg a további használatot, akkor a másodlagos azonosítót töröljük.
OTPdirekt Electra Terminál használattal kapcsolatos kérdések
Az OTPdirekt Electra Terminálon az azonnali átutalást is „Forintátutalás” vagy „Napközbeni forint átutalás” típusú megbízásként kell rögzíteni, másodlagos számlaazonosítóra történő átutalást „Napközbeni forint átutalás” típusú megbízásként indíthat.
Az OTP Bank fogja megvizsgálni, hogy a beküldött utalandó tétel megfelel-e az azonnali fizetés szabályainak, azaz:
- az indító számla fizetési számla-e,
- az indító számla devizaneme HUF,
- az utalandó összeg devizaneme HUF,
- az utalandó összeg nem haladja-e meg a 10 millió forintot (2023. szeptember 1-től 20 millió forintot) bankon kívüli irányultság esetén,
- az utalási megbízás a beérkezés napját követő terhelési napot nem tartalmaz.
Ha a tranzakció megfelel a kritériumoknak, akkor automatikusan azonnali utalásként teljesítjük.
Az OTPdirekt Electra Terminál szolgáltatás igénybevételével, több tételt tartalmazó csomagban forint fizetési számláról forintban indított, terhelési értéknapot nem tartalmazó, legfeljebb 10 millió Ft (2023. szeptember 1-től legfeljebb 20 millió Ft) összegű bankon kívüli eseti átutalási megbízások az OTPdirekt Electra Terminál Üzletszabályzatában részletezett Csepegtetés szabálya szerint kerülnek továbbításra az azonnali fizetési rendszeren keresztül.
Másodlagos számlaazonosítóra történő utalás rögzítése kizárólag a „Napközbeni forint átutalás” (HCT) típusú megbízás felvitelben történhet. Ehhez szükséges, hogy Ön az OTPdirekt Electra Terminál legfrissebb verziójával rendelkezzen.