Fizetési nehézségek
Személyre szabott megoldásokkal segítünk, ha havi törlesztési terhei gondot okoznak Önnek.

Fizetési nehézségek személyre szabott megoldásai
Előfordulhat, hogy Önnek hosszabb vagy rövidebb ideig gondot okoz a havi törlesztőrészletek befizetése. Ha időben felismeri és jelzi munkatársainknak a problémát, akkor az Ön helyzetének megfelelő megoldásainkkal segíthetünk fizetési nehézségein.
Ha Önnek fizetési nehézség miatt hátraléka keletkezik, akkor az OTP Bank elindítja a hátralékkezelési folyamatot. Ennek során SMS-ben, internetbankban és mobilbankban küldött postaláda üzenetben, push üzenetben, valamint telefonon és postai levélben is megkereshetjük Önt a hátralék rendezése érdekében.
A megkeresésekkel az a célunk, hogy közös megoldást találjunk a fizetési nehézségre és a hátralék rendezésére.
Tudjon meg többet a banki hátralékkezelésről!
A bank a rendszeres jövedelmét és fizetőképességét vizsgálja, ez alapján dönt arról, nyújt-e Önnek hitelt.
- A kölcsön törlesztőrészletét vagy automatikusan levonjuk minden hónapban az OTP bankszámlájáról beszedési megbízással, vagy ha nincs OTP bankszámlája, akkor átutalhatja azt a kölcsön számlaszámára.
- A törlesztés napja minden hónapban ugyanaz a nap.
- Ha nem fizeti meg időben az esedékes havi törlesztőrészletet, akkor a kölcsönszámlán hátralék keletkezik.
- A hátralékos tartozásra késedelmi kamatot számítunk fel egészen addig, amíg nem rendezi azt.
- Az OTP Bank különböző módokon (levél, telefon, SMS) megkeresi Önt annak érdekében, hogy a hátralékát mielőbb rendezze.
- A hátralék miatt hátralékkezeléssel kapcsolatos díjat számíthatunk fel a termékre vonatkozó hatályos hirdetmény alapján.
Ingatlan fedezete mellett nyújtott kölcsönök, havi törlesztési kötelezettséggel.
- A kölcsön törlesztőrészletét vagy automatikusan levonjuk minden hónapban az OTP bankszámlájáról csoportos beszedési megbízással, vagy ha nincs OTP bankszámlája, akkor átutalhatja azt a kölcsön számlaszámára.
- A törlesztés napja minden hónapban ugyanaz a nap.
- Ha nem fizeti meg időben az esedékes havi törlesztőrészletet, akkor a kölcsönszámlán hátralék keletkezik.
- A hátralékos tartozásra késedelmi kamatot számítunk fel egészen addig, amíg nem rendezi azt.
- Az OTP Bank különböző módokon (levél, telefon, SMS) megkeresi Önt annak érdekében, hogy a hátralékát mielőbb rendezze.
- A hátralék miatt hátralékkezeléssel kapcsolatos díjat számíthatunk fel a termékre vonatkozó hatályos hirdetmény alapján.
Olyan hitelkeret, amelyet jövedelem fedezete mellett biztosítunk Önnek, havi törlesztési kötelezettséggel.
- Az Ön havi fizetési kötelezettségét (minimum fizetendő összeg) az határozza meg, hogy mennyit használt fel a hitelkeretéből a havi elszámolási napig (az elszámolási nap a konstrukció szerint változik). A minimum fizetendő összeg havonta felhasznált a hitelkeret 5 százaléka, minimum 5 000 forint.
- A megállapított összeg visszafizetésére 15 nap áll rendelkezésre az elszámolás napjától.
- Ön SMS-ben és számlakivonaton kap értesítést a fizetési határidőről és a fizetendő összegéről.
- Ha nem fizeti meg a minimum fizetendő összeget, akkor hitelszámláján hátralék keletkezik.
- A hátralékos tartozásra késedelmi díjat számítunk fel a termékre vonatkozó hatályos hirdetmény alapján. Emellett, ha Ön 2015. május 1-je után kötött hitelkártya-szerződést, akkor késedelmi kamatot is felszámítunk a tartozásra egészen addig, amíg nem rendezi azt.
- Az OTP Bank különböző módokon (levél, telefon, SMS) megkeresi Önt annak érdekében, hogy a hátralékát mielőbb rendezze.
- Folyószámlája vezetéséért és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokért, tranzakciókért a Hirdetményben meghatározott költségeket, díjakat, kamatokat számítunk fel.
- Ezeket a díjakat, költségeket és kamatokat automatikusan levonjuk a számlájáról, ám ha nem áll a rendelkezésre megfelelő fedezet a számláján, akkor tartozása alakulhat ki az OTP Bank felé, vagyis a folyószámla egyenlege negatívvá válhat.
- A tartozás rendezése érdekében az OTP Bank hátralékkezelési folyamatot indíthat el, amelyért szintén a Hirdetményben meghatározott költségeket, díjakat, kamatokat számítunk fel, vagyis a tartozás (így az Ön negatív egyenlege) folyamatosan nő.
- A számlára érkező jóváírások automatikusan csökkentik a tartozás összegét.
A folyószámlahitel a bankszámlájához kapcsolódik, és az átmeneti pénzhiány áthidalására szolgál: a hitelkerete erejéig akkor is tudja fedezni kiadásait, ha a számlaegyenlege mínuszba fordul.
- Ha az Ön folyószámlájához folyószámlahitel is kapcsolódik, akkor – megfelelő fedezet híján – a folyószámlájával kapcsolatos díjakat, költségeket, kamatokat a hitelkeretéből vonjuk le, a Hirdetményben meghatározott módon.
- Így az is előfordulhat, hogy a folyószámlájával kapcsolatos díjak, költségek, kamatok levonása miatt túllépi a felhasználható folyószámlahitel-keretét, azonnal esedékes tartozás alakulhat ki az OTP Bank felé. Ezt nevezzük hitelkeret túlhívásnak.
- Önnek úgyis keletkezhet hitelkeret túlhívása, hogy hitelkeret összegét a bank automatikusan csökkenti, mert már nem teljesülnek maradéktalanul az annak meglétéhez szükséges feltételek (pl. csökkent a havi jövedelme). A hitelkeret csökkentésével a negatív egyenleg meghaladhatja a hitelkeret összegét, így szintén azonnal esedékes tartozása alakulhat ki az OTP Bank felé.
- A hitelkeret túlhívás miatt hátralékkezelési díjat számítunk fel a termékre vonatkozó hirdetmény alapján, vagyis a tartozása (így az Ön negatív egyenlege) folyamatosan nő.
- A számlára érkező jóváírások automatikusan csökkentik a túlhívás összegét.
Hogyan kezdjen neki?
Nagyon fontos, hogy Ön pontosan és teljeskörűen tisztában legyen saját pénzügyi helyzetével. Kérjük, mielőtt személyesen felveszi velünk a kapcsolatot, gondolja végig a következőket:
1. Rendelkezik-e törlesztési biztosítással?
Rendelkezik-e törlesztési biztosítással?
Ellenőrizze a szerződése dokumentumait, és ha Ön rendelkezik törlesztési biztosítással, járjon utána, hogy a biztosító fizet-e az Ön helyzetében. Ehhez szükség esetén kérjen segítséget attól a szolgáltatójától, ahol a biztosítást megkötötte!
Ha a biztosítást a Groupama Biztosítónál kötötte, hívja a plusz+36 (1) 467 3500 telefonszámot, és válassza az élet-, baleset- és nyugdíjbiztosítások menüpontot, vagy keresse fel a biztosító valamely ügyfélszolgálatát! A biztosítás igénybevételéhez szükséges dokumentumokat a biztosítótól kérheti.
Milyen a jelenlegi pénzügyi
helyzete, mi az oka a nehézségeinek?
A fizetési nehézsége átmenetileg, vagy
tartósan áll-e fenn?
Milyen a jelenlegi pénzügyi helyzete?
Írja össze bevételeit és kiadásait, hogy átlássa jelenlegi pénzügyi helyzetét! Ezt azért is érdemes megtennie, mert így:
- fel tudja mérni, mekkora összeg hiányzik a havi költségvetéséből,
- eldöntheti, melyik kiadása kevésbé fontos,
- megtudhatja, hogy min érdemes leginkább spórolnia,
- tervezhetőbb lehet a családi költségvetés, és
- meggyorsíthatja a megállapodást a bankkal
Mi az oka a nehézségeknek?
Fontos, hogy tisztában legyen vele, miért változott meg a korábbi anyagi helyzete. Ez határozza meg a probléma mértékét és a lehetséges megoldásokat.
- Elveszítette a munkahelyét?
- Lecsökkent a jövedelme?
- Balesete volt?
- Valamilyen tragédia történt a családban?
- Megemelkedett a havi törlesztőrészlet összege?
- Nagyobb váratlan kiadások merültek fel?
Milyen tartozásai vannak és milyen stádiumban?
- A pénzügyi helyzetének felmérésekor vegye figyelembe fizetési kötelezettségeit is!
- Gondolja át milyen tartozásai vannak, és hogy tudja őket fizetni!
- Van-e folyamatban Önnel szemben végrehajtási eljárás?
Tájékozódjon a banki lehetőségekről!
- Az OTP Bank mindig kiemelt figyelmet fordított arra, hogy minél teljesebb mértékben megfelelő, személyre szabott megoldást biztosítson azon ügyfelei számára, akik jelzik fizetési nehézségüket, és erre tekintettel megállapodást kötnek az OTP Bankkal havi törlesztési terheik mérséklésére. Az Adósvédelmi Program (AVP) rugalmas, az ügyfelek élethelyzetéhez igazodó, az OTP Bank termékköréhez illeszkedő megoldásokat biztosít a fizetési nehézségek kezelésére.
- Fontos! Ha Önnek fizetési nehézségei adódtak, kérjük, minden esetben vegye fel a kapcsolatot az OTP Bankkal! Ahhoz, hogy közösen megtaláljuk az Önnek leginkább megfelelő megoldást, minden esetben mérlegelnünk kell a hitelszerződése típusát és a fizetési képességét.
Milyen mértékű a fizetési nehézség?
A havi törlesztőrészleteket tudja fizetni, de a hátralékot nem tudja egyösszegben rendezni
Ebben az esetben a hátralék rendezésére két lehetősége van:
1. Egyedi engedéllyel a
hátralékot részletekben is visszafizetheti a havi törlesztőrészleten felül,
szerződésmódosítás nélkül. Részletes tájékoztató.
Ha ilyen helyzetben van, kérjük hívja a
plusz+36 (1) 3 666 009 telefonszámot.
2. A tartozás összegét
tőkésíthetjük, ehhez módosítanunk kell a szerződését.
Ha ilyen helyzetben van,
kérjük, hívja a plusz+36 (1) 2 992 999 telefonszámot, vagy írjon az adosvedelem@otpbank.hu e-mailcímre.
Átmeneti fizetési nehézség
A fizetési nehézség átmeneti, ha legfeljebb 6-12 hónapig tart, és Ön csak kisebb összegekben tudja fizetni havi törlesztőrészleteit. Ezt okozhatja például:
- betegség
- baleset
- váratlan nagyobb kiadás
- a család összjövedelmének csökkenését okozó egyéb esemény
Tartós fizetési nehézség
A fizetési nehézség tartós, ha várhatóan fél évnél tovább tart, és Ön nagy valószínűséggel nem lesz képes befizetni a törlesztőrészleteit. Ezt okozhatja például:
- munkahelyének elvesztése
- hosszabb orvosi kezelés
- válás, haláleset
- természeti katasztrófa
- tartós bevételkieséssel járó egyéb esemény
Kérdése van?
Telefonon
Hívja a plusz+36 (1) 2 992 999 telefonszámot, ahol visszahívást kérhet kollégánktól, aki egyeztet Önnel fizetési nehézségeiről, és a probléma lehetséges megoldásáról.
Mi történik, ha késik a törlesztőrészletek befizetésével?
Hátralékkezelés
Ha Ön nem fizet be időben egy törlesztőrészletet, akkor a következő napokban számíthat arra, hogy megpróbálunk kapcsolatba lépni Önnel és a szerződést aláíró további kötelezettekkel. Célunk, hogy megtudjuk, mi a késedelem oka, és igyekszünk együtt megoldást keresni a felmerült problémára. Ezen felül írásban (postai levél, SMS, internet és mobilbankban postaláda üzenet, push üzenet) és telefonhívás keretében is tájékoztatjuk a tartozásról és a nem fizetés következményeiről.
További következmények
- Díjak kerülhetnek felszámításra és hiteltartozás esetén a kamatteher folyamatosan nő.
Az eljárás során figyelembe vesszük, hogy Ön mennyire együttműködő. Azt tanácsoljuk, hogy legyen őszinte fizetési nehézségeivel kapcsolatban!Kölcsönszerződés felmondása
Ha a törlesztőrészletek befizetésével továbbra is folyamatosan elmaradásban van, és nem sikerül Önnel megegyezésre jutnunk, akkor az a szerződés felmondásával járhat. A felmondásról levélben értesítjük Önt és a szerződést aláíró egyéb kötelezetteket (adóstárs, kezes, zálogkötelezett). A felmondás egyik következménye, hogy a teljes tartozása egy összegben lesz esedékes.
A behajtási eljárás akkor is megindul, ha Ön nem veszi át a felmondólevelet. A legtöbb esetben még ekkor is igénybe vehet valamilyen fizetéskönnyítő megoldást. Azt tanácsoljuk, hogy a felmondást követően is legyen együttműködő, hogy elkerülhesse a végrehajtást.Behajtás / végrehajtás
A felmondás után eladhatjuk a követelésünket az OTP Faktoring Zrt. vagy más követeléskezelő cégnek, de közvetlenül is elindíthatjuk a végrehajtási eljárást.
Fontos tudnia, hogy:
- törvényi kötelességünk átadni az adósok mulasztási és felmondási adatait a Központi Hitelinformációs Rendszernek (KHR). Onnantól, hogy Ön mulasztással szerepel a KHR-ben, nehezebben tudunk megoldást találni a fizetési problémájára, előfordulhat, hogy nem kaphat új - kiváltó - hitelt.
- a végrehajtás kiterjed az Ön, adóstársa és a kezes vagyonára is, azaz: jövedelmére, ingóságaira és végül az ingatlanjaira is.
A végrehajtási eljárás költségeit Önnek kell majd kifizetnie, mely elérheti a teljes tartozása 10–20 százalékát is.
Gyakran ismételt kérdések
A hátralék visszafizetése
Hívja központi hitelinformációs vonalunkat a plusz+36 (1) 2 992 999 telefonszámon, vagy igényeljen számlaforgalmi kimutatást, melynek díját a vonatkozó hirdetmény tartalmazza.
A kölcsön felmondása
A felmondás után elindíthatjuk a végrehajtási eljárást, és átadhatjuk az Ön szerződését és a követelésünket az OTP Faktoring Zrt.-nek vagy más követeléskezelő cégnek.
Az illetékes ügyintézőtől a központi hitelinformációs vonalon kérhet visszahívást a plusz+36 (1) 2 992 999 telefonszámon.
A behajtást nem tudja elhalasztani vagy megakadályozni azzal, hogy nem reagál az értesítésekre. Azt javasoljuk, hogy működjön együtt munkatársainkkal, mert így van esély arra, hogy még időben megoldást találjunk a problémára.
A kölcsön fedezete
Ha éppen most adják el a kölcsön fedezetét szolgáló ingatlant, akkor kérjük, hogy az ügyvéd által ellenjegyzett adásvételi szerződést:
- küldje el az adosvedelem@otpbank.hu e-mail címre, vagy
- postázza el a 1876 Budapest címre!
Majd kérjen számlazárást az OTP Bank bármelyik bankfiókjában! A számlazáráshoz meg kell adnia azt is, pontosan melyik napon fizetné vissza a tartozását.
Ha egy harmadik személy végrehajtási eljárást kezdeményezett a fedezeti ingatlanra, akkor a banknak be kell kapcsolódnia az eljárásba, mint végrehajtást kérő, mivel a banknak ezen az ingatlanon jelzálogjoga van. Ez a bekapcsolódás illetékfizetési kötelezettség jár, amely Önt terheli.
A kölcsönszerződéseket a bank azonnali hatállyal felmondhatja, ha a jelzálogként lekötött ingatlanra
- bírósági, akár más hatósági végrehajtás indul bármilyen tartozás érvényesítése miatt, vagy
- egyéb szerződési kötelezettségeit elmulasztja.
Ebben az esetben a teljes kölcsöntartozás és a járulékai azonnal esedékessé válhat.
Önnek haladéktalanul rendeznie kell a harmadik személy felé a tartozását az eljáró végrehajtónál, és a végrehajtó által kiállított igazolást a végrehajtási eljárás megszűnéséről meg kell küldenie az OTP Banknak az alábbi elérhetőségre: 1876 Budapest
Ha ez nem történik meg, akkor az eljárási illeték összegével is megterheljük a kölcsönszámlát az OTP Bank bekapcsolódását engedélyező végzés jogerőre emelkedése után.
Az esedékes törlesztőrészlet nem fogja tartalmazni az illeték összegét, azt a törlesztőrészleten felül kell megfizetnie. Így a rendes törlesztőrészlet beszedése után hátraléka fog keletkezni.
Egyéb hasznos információk
A kölcsön- vagy hitelszerződésben Önt akkor terhelheti felelősség, ha adósként, adóstársként, készfizető kezesként vagy zálogkötelezettként van jelen.
- Adós – aki a szerződés szerint igénybe veszi a pénzügyi szolgáltatást. Elsődlegesen az adós köteles a szerződés szerinti fizetési kötelezettségek teljesítésére, mulasztás esetén a teljes vagyonával felel a hitelező igényének kielégítéséért.
- Adóstárs – a szerződésben az dóssal egyező pozícióban szerepel. Az esetek túlnyomó többségében a felelőssége megegyezik adóséval, vagyis a hitelező bármelyiküktől követelheti az elmaradás teljes összegét, ha nem teljesítik a szerződés szerinti kötelezettségüket.
- Készfizető kezes – arra vállal kötelezettséget, hogy ha az adós vagy adóstárs nem teljesíti a szerződés szerinti kötelezettségeit, akkor a szerződés alapján fennálló fizetési kötelezettséget teljesíti, és azért teljes vagyonával helytáll. A felelőssége általában megegyezik az adóséval vagy adóstárséval, vagyis a hitelező az adóstól, az az adóstárstól és a készfizető kezestől egyaránt követelheti a tartozás összegét, ha nem teljesítik a szerződés szerinti kötelezettségüket. Ha a készfizető kezes teljesíti az adós vagy adóstárs kötelezettségeit, térítési igénnyel fordulhat hozzájuk.
- Zálogkötelezett – a zálogkötelezett vállalja, hogy a hitelező a zálogjoggal terhelt ingóságból vagy ingatlanból kielégítse követelését, ha az adós vagy adóstárs nem teljesíti a szerződés szerinti kötelezettségeit, jellemzően végrehajtási eljárás során, árveréssel. A zálogkötelezett térítési igénnyel fordulhat az adóshoz vagy adóstárhoz.
Az örökös – mind a régi, mind az új Polgári Törvénykönyv szerint – a hagyaték erejéig felel a hitelezőknek a hagyatéki tartozásokért.
Ha a követelés érvényesítésekor a hagyaték tárgyai vagy hasznai nincsenek az örökös birtokában, akkor az örökös az öröksége erejéig egyéb vagyonával is felel.