Adathalász csalások és visszaélések formái
Hogyan ismerheti fel és hogyan védekezhet ellenük?
Internetes csalások megelőzése- Visszaélés áldozata lettem
- Internetes csalások megelőzése
- Csalástípusok
Mit tehet, ha csalás áldozatává vált?
Ha illetéktelenek tudomására jutottak az Ön adatai, az internetbanki vagy a mobilbanki belépési adatai, a bankkártya adatai, vagy olyan tranzakciót észlelt, amelyet nem Ön kezdeményezett, akkor:
A lehető leghamarabb jelezze az esetet az OTP Banknak:
- telefonon: +36 (1) 366 6800 – 0-24 óráig minden nap hívhat minket a megadott számon,
- személyesen: bármelyik OTP Bank fiókban – ügyintézőkön keresztül nyitvatartási időben állunk rendelkezésére,
- e-mailben: informacio@otpbank.hu – az elektronikus csatornákon elküldött bejelentések feldolgozása H-CS: 7.45-16.30, P: 7.45-14.50-ig munkaidőben történik.
Önnek lehetősége van
helyesbítési kérelem, illetve panasz benyújtására, melynek részleteiről a Panaszkezelés
oldalon tájékozódhat.
Amennyiben bankkártya, internetbanki vagy a mobilbanki belépési adatait szerezték meg, letilthatja a használatot:
A belépést vagy a bankkártyát tiltsa le?
Gondolja át, hogy a csalók mely adatokat szerezték meg. Ha a bankkártya adatait, tiltsa le a bankkártyát a Kártyáim menüpontban. Ha az internetbanki vagy mobilbanki belépési adatokat, tiltsa le az internetbanki és mobilbanki hozzáférést. Ne feledje, hogy ha az internetbanki és mobilbanki hozzáférést tiltja le, Ön sem fog tudni belépni. A hozzáférést később újra aktiválhatja telefonos ügyfélszolgálaton vagy bármelyik OTP Bank fiókban.
- Bankkártya tiltása:
- telefonon: +36 (1) 366 6666 (0-s menüpont) – szükséges a kártyaszám és a Telekód
- személyesen: bármelyik OTP Bank fiókban vagy
- online: az OTPdirekt internetbankban, az új OTP InternetBankban vagy az új OTP MobilBankban.
- Internet- és mobilbanki hozzáférés tiltása:
- az OTP internet- és mobilbank Beállítások menüpontjában, a profilnévre kattintva vagy a Továbbiak menüpontban. Megnézem
Amennyiben anyagi kár keletkezett, jelentse a rendőrségen:
- telefonon: 112 segélyhívó számon,
- ügyfélkapuval: https://ugyintezes.police.hu/ oldalon,
- személyesen: legközelebbi Rendőr-főkapitányságon.
Fontos!
Ha a nyomozóhatóság segítségét szeretné igénybe venni, ne használja tovább a fertőzött vagy fertőzöttnek vélt eszközét, mivel fontos adatok törlődhetnek vagy módosulhatnak, amelyek a későbbi nyomozás során „forró nyomként” vagy bizonyítékként szolgálhatnak.
A Biztonságos Digitális Bankolás 5 Aranyszabálya
Legyen körültekintő az Internet használata, illetve az elektronikus levelezés során! Soha ne kattintson ismeretlen feladótól emailben, SMS-ben kapott címre. Soha ne kattintson rá ismeretlen emailből vagy smsből kapott internetbanki webcímre. Legjobb, ha a kedvencekbe menti el az internetbanki címet vagy ön írja be.
Ne telepítsen ismeretlen szoftvereket saját eszközeire, különösen akkor, ha arra telefonhívás során kérik meg!
Figyelmesen olvassa el a banki SMS és push üzeneteket, az azokban megküldött kódokat senkinek ne adja ki!
Soha ne utaljon pénzt ismeretlen személy kérésére, felhívására, akkor sem, ha banki ügyintézőként mutatkozik be önnek!
Zárja az ajtót, őrizze jól a kulcsot! Vigyázzon banki belépési kódjaira és kártya adataira! Biztonságos helyeken fizessen kártyával. Soha senkinek ne adja ki jelszavait, belépési vagy kártya adatait! A bankja nem fogja kérni öntől ezeket az információkat.
ORFK
ajánlásával készült
További biztonsági teendők
Engedélyezze a kétlépcsős azonosítást fiókjaihoz
Használjon biztonságos Wi-Fi hálózatokat
Minimális mennyiségű személyes adatot osszon meg online, és csak megbízható forrásokkal
Használjon automatikus képernyőzárat, a képernyőzár feloldásához legalább 5 jegyű PIN kódot, vagy biometrikus azonosítást
Végezzen rendszeres biztonsági adatmentést és ellenőrzést
Telepítsen rendszeres frissítéseket eszközeire
Aktiválja a távoli lezárás és adatok törlése funkciókat
Titkosítsa az eszközein tárolt adatokat
Engedélyezze az értesítések (SMS, Push) küldését, így azonnal információt kaphat a számláján lévő mozgásokról
Kártyájához állítson be napi limiteket, tartsa azokat alacsonyan
Használja az OTP MobilBankot az internetbanki belépéshez azonosításra (push értesítéssel vagy QR-kóddal), SMS helyett
Állítson be bankszámlájához átutalási limitet, amelyet tartson alacsonyan
Tájékoztatók
Készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, netbankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését. A kártérítési felelősség intézményünket nem terheli, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat.
Az OTP Bank csalás elleni politikája
Biztonsági tanácsok az OTPdirekt internetes, SmartBank és SmartBróker szolgáltatások használatához
EUROPOL - Pénzügyi biztonsággal kapcsolatos tudás fontossága
Üzletszabályzatok
A készpénz-helyettesítő fizetési eszközök és az azokhoz tartozó személyes hitelesítési adatok biztonságos kezeléséről a mindenkor hatályos alábbi Üzletszabályzatokban tájékozódhat, amelyek itt érhetők el:
Lakossági OTPdirekt Üzletszabályzat
Digitális Szolgáltatási szerződés Üzletszabályzat
Kereskedelmi Banki OTPdirekt Üzletszabályzat
Betéti Kártya Üzletszabályzat I. Általános rendelkezések
Betéti Kártya Üzletszabályzat II. Lakossági betéti és prepaid kártyák