A kiberbűnözők
folyamatosan keresik annak módját, hogy pénzt kereshessenek a
megkárosításunkkal. A legtöbb esetben a kiszemelt személy óvatlanságát,
hiszékenységét használják ki, ezért fontos, hogy ne csak a bankok fejlesszék
folyamatosan védelmi rendszereiket, de az ügyfelek is kellő körültekintéssel
kezeljék adataikat és a gyanús megkereséseket. Az itt bemutatott csalástípusok
ahhoz nyújtanak segítséget, hogy felismerjük, ha félre akarnak bennünket
vezetni, és védekezni tudjunk a csalások ellen.
Hamis vezetői megkeresés
Bár a
visszaélések többsége a lakossági ügyfeleket célozza, fontos megemlíteni azokat
a visszaélési formákat is, amikor kifejezetten az üzleti ügyfeleket próbálják
megkárosítani. Az ügyvezető/üzleti e-mailes csalás esetében egy kifizetési
jogkörrel rendelkező alkalmazottat vesznek rá arra, hogy fizessen ki egy hamis
számlát, vagy indítson el egy jóvá nem hagyott átutalást az üzleti
bankszámláról.
Hogy
működik? A módszer
alapelve, hogy az alkalmazottak általában igyekeznek gyorsan teljesíteni azon
feladatokat, amelyek közvetlenül a felső vezetéstől érkeznek. Ebben az esetben általában
a csalók részletes információkkal rendelkeznek a szervezetről, ezért az e-mail,
amiben a cég szabályzatától eltérő eljárásra utasítják az alkalmazottat, rendkívül
meggyőzőnek látszik.
Szintén
az üzleti ügyfeleket érintő visszaélési forma a számlaeltérítés, melynek
keretében a visszaélést elkövető személyek saját számlájukra térítenek el
másnak szánt átutalásokat. Jellemzően a csalók feltörik az adott vállalkozás e-mail-fiókját,
követik a levelezéseket, majd a cég számára jól ismert egyik partnercég nevében
e-mailt küldenek egy, az eredetihez hasonló e-mail-címről azzal a céllal, hogy
saját számlájukra térítsék el a partnervállalatnak szánt átutalást.
Emberi ösztöneinkre építő csalások
Fontos
kiemelni, hogy minden banki ügyfél elsősorban ember, így ösztöneinkre,
érzelmeinkre és empatikus képességünkre építve a visszaélők gyakran
irracionális döntések meghozatalára bírhatják rá a kiszemelt áldozatot. Ezeknek
a csalásoknak a tipikus helyszínei az online társkereső oldalak, de a csalók
gyakran használják a közösségi médiát vagy az e-mailt kapcsolatfelvételre.
Ha
romantikus vagy empatikus kapcsolattal operáló csalás áldozata lett: - Ne
érezze úgy, hogy szégyellnie kell magát – kevesen tudják, mennyire gyakori ez a
csalás. - Azonnal
szakítson meg minden kapcsolatot! - Ha
lehetséges, őrizze meg minden információcsere adatait (például a csevegőüzeneteket),
illetve bármilyen bizonyítékot, amely segíthet azonosítani a csalót! - Tegyen
rendőrségi feljelentést! - Tegyen
bejelentést azon a webhelyen, ahol a csalók először felvették önnel a
kapcsolatot! Küldje el a csaló profilnevét és minden egyéb adatot, amely
segíthet annak megakadályozásában, hogy mások is áldozattá váljanak! - Ha
megadta a számlaadatait egy csalónak, azonnal vegye fel a kapcsolatot a
bankjával vagy pénzintézetével!
Munkamenet (session) sütik
Használatot elősegítő sütik
Google Analytics sütik
YouTube alapműküdést biztosító sütik
HotJar sütik
Saját sütik
Google Ads sütik
LinkedIn sütik
YouTube sütik
Meta (Facebook) sütik
TikTok sütik
Gemius sütik
Portal ID
Saját sütik
Cadreon sütik
Ez a böngésző sajnos nem tudja megjeleníteni a honlapunkat.