Magyarországon az eurozóna tagállamaiban érvényesülő általános tendenciának megfelelően folyamatosan növekszik a kártyás fizetési tranzakciók száma és összege, ezzel párhuzamosan fokozatosan háttérbe szorul a készpénz használata. A kényelmes, gyors és biztonságos elektronikus fizetési megoldások térnyerésével a szolgáltatóknak, kereskedőknek is érdemes számolniuk, ha lépést akarnak tartani a változó fogyasztói igényekkel.
Az euróövezetben minden korosztályban meghaladja az 50 százalékot azok aránya, akik inkább kártyával fizetnek, mint készpénzzel – olvasható az Európai Központi Bank legutóbbi, a vásárlók fizetési szokásait vizsgáló kutatásában1. Ez hasonlóképp van Magyarországon is az OTP Bank megbízásából, nemrég készített felmérés2 alapján. A magyar kártyahasználók az euroövezetiekhez hasonlóan leginkább azzal érvelnek, hogy így nem kell sok készpénzt hordaniuk maguknál, gyorsabb, kényelmesebb és egyszerűbb az elektronikus fizetés.
„A statisztikák mellett a felhasználói visszajelzések is azt igazolják, hogy egyre több vásárló kifejezetten elvárja a kereskedőktől és szolgáltatóktól, hogy kártyával fizethessen. Így az erre törvényben nem kötelezett vállalkozások számára sem csupán lehetőség, hanem jól felfogott üzleti érdek, hogy bankkártyát is elfogadjanak a vásárláskor” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.
Igaz, hogy az eurozóna összesített adatai azt mutatják, hogy a készpénzes fizetés visszaszorulásával párhuzamosan, 2019 és ’22 között dinamikusan – 25-ről 34 százalékra – bővült a kártyahasználat, az országok között komoly különbségek vannak. A kártyás tranzakciók száma mindenhol nőtt, az értékük azonban két tagállamban csökkent: Észtországban 15, Litvániában 7 százalékkal. Kártyával a legtöbben Finnországban fizettek (70 százalék), a második helyen Hollandia áll (67 százalékkal), a harmadik pedig Luxemburg (52 százalékkal). A készpénzfizetésben a máltaiak az éllovasok (77 százalék), majd Szlovénia (73 százalék) és Ausztria (70 százalék) következik a sorban.
Magyarországon a kártyás vásárlások száma 59 százalékkal ugrott meg 2022 harmadik negyedévében a három évvel korábbi szinthez viszonyítva, ennél is látványosabb, 83 százalékos volt a tranzakciók értékének növekedése3. Az pedig biztató a jövő szempontjából, hogy a Magyar Nemzeti Bank 2021-ről szóló Fizetési rendszer jelentése szerint a magyarok 80 százaléka nyitott az elektronikus fizetési megoldásokra, a 18-59 éves, vagyis a munkaerőpiacon aktív korosztályok tagjainak több, mint fele már szívesebben fizetett kártyával vagy mobiltelefonnal, mint készpénzzel.4
Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.
1 Az Európai Központi Bank kutatása: https://www.ecb.europa.eu/stats/ecb_surveys/space/html/index.en.html
2 A reprezentatív felmérést az OTP Bank megbízásából a Magyar Target Pulzus Média Kutató Kft. 2022 novemberében készítette 1103 fő részvételével.
3 MNB Pénzforgalmi táblakészlet: https://statisztika.mnb.hu/idosor-1021
4 MNB Fizetési rendszer jelentés: https://www.mnb.hu/letoltes/fizete-si-rendszer-jelente-s-2022.pdf