A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői megosztottak a készpénzes vagy az elektronikus fizetés ügyében, a két megoldás előnyeinek és hátrányainak megítélésben. Az OTP Bank megrendelésére készített friss felmérés eredményéből azonban világosan kiderült: a véleménykülönbségek és az eltérő tevékenységi körök, tapasztalatok ellenére a többségük abban egyetért, hogy az elektronikus fizetések mellett két nyomós érv is szól. A kényelem és a biztonság.
Az OTP bank friss felmérése1 alapján a hazai vállalkozások jelentős többsége, 73%-a készpénzes és elektronikus fizetési módot is kínál a vevőinek. Mindössze 3% azoknak az aránya, akiknél csak készpénzzel fizethetnek a vásárlóik, míg 23% nem tud készpénzt elfogadni. A kkv-szektor szereplői is egyre nyitottabbak tehát az elektronikus fizetési módok felé, amely a válaszadók háromnegyede szerint azért kényelmesebb, mert nem kell a készpénzzel foglalkozni, ezen belül váltópénzt kezelni, a visszajáróval bajlódni, 100-ból 70-en pedig a biztonságot tartják a legfontosabb előnyének. Ezeket a pénzügyek átláthatósága, a több vásárló kiszolgálásának lehetősége és a gyorsaság követi az érvek rangsorában. Érdekesen alakult a biztonság megítélése: a valamilyen elektronikus fizetést bevezető cégvezetők csaknem fele a korábbinál nagyobb biztonságban érzi az üzletét a készpénz visszaszorulásával, a kizárólag erre a megoldásra áttérőknél viszont ez az arány már felugrott 60%-ra.
A készpénzhasználat mellett érvelők több mint fele az olcsóság mellett szintén a biztonságot emelte ki az előnyök közül, az utóbbi esetben arra hivatkozva, hogy szerintük így kevésbé lehet visszaélni a banki adatokkal. A rangsorban a megoldás gyorsasága, az átláthatóság és az elektronikus fizetések megbízhatatlansága már hátrébb szorult. A készpénzhasználat alacsonyabb költsége jellemzően a mikrovállalkozásoknál és a kereskedelemben működő cégeknél szerepel vezető helyen az érvek között. A kutatásból azonban az is kiderült: a csak készpénzes fizetést biztosítók egyharmadával előfordult már, hogy valaki azért nem tudott tőlük vásárolni, mert nem volt nála elég készpénz.
„A kutatás eredménye alapján a hazai vállalkozások számos szempontot mérlegelnek, amikor leteszik a voksukat valamelyik fizetési mód mellett. Ugyanakkor az is egyértelmű a válaszokból, hogy az elektronikus fizetés nagyobb biztonságérzetet ad azoknak a cégvezetőknek, akik ezen az úton járnak. További előnye, hogy kényelmes, gyors, ráadásul a vevőknek is választási lehetőséget biztosít a számla rendezés. Az elfogadóhelyek ma már több elektronikus fizetési megoldás közül válogathatnak, az OTP Bank partnerként abban nyújt segítséget, hogy megtalálják a működésüknek leginkább megfelelőt” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM Menedzsment vezetője, aki kiemelte, hogy a bank széleskörű elektronikus fizetési megoldásokat nyújt a vállalkozásoknak, a hagyományos POS-termináltól a Simple Pay – Telefonos POS applikációig.
A felmérés szerint a készpénz-elektronikus fizetés vitában nem a vállalkozás mérete vagy a tevékenységi köre a meghatározó, hanem az, hogy az adott cég melyik megoldást alkalmazza. A csak készpénzforgalmat bonyolító cégek vezetői értelemszerűen jóval nagyobb arányban találnak érveket a hagyományos módszer mellett, mint a vegyes (ők állnak középen az előnyök-hátrányok megítélésében) vagy a kizárólag az elektronikus modellt választók. Az utóbbi csoport elsöprő többségét hidegen hagyják a készpénzhasználók indokai.
1Az OTP
Bank megbízásából készült Magyar Target Pulzus Média Kutató Kft. reprezentatív
kutatás a magyar mikro-, kis- és középvállalkozások körében. Adatgyűjtési
időszak: 2023.12.09.-12.15.
A kutatás elemszáma: 500 db.