2020. március 2-től valamennyi banknál lehetőségünk van úgynevezett másodlagos számlaazonosítót regisztrálni a bankszámlánkhoz.
Ezekkel a másodlagos számlaazonosítókkal akkor is indíthatunk azonnali utalást, ha nem ismerjük a kedvezményezett nevét és bankszámlaszámát. Másodlagos számlaazonosítóként az alábbiak regisztrálhatók:
- e-mail-cím,
- mobiltelefonszám,
- adószám (vállalkozások esetén),
- adóazonosító jel (lakossági ügyfelek esetén).
Miért előnyős?
Könnyebbséget jelent, hogy Önnek nem kell feltétlenül ismernie annak a bankszámlaszámát, akinek utalni szeretne. Az azonnali fizetési szolgáltatásnak köszönhetően ugyanis bankszámlaszám helyett a kedvezményezett e-mail-címe, mobiltelefonszáma, adóazonosító jele, vállalkozás esetén az adószám is megadható utaláskor. Így ha valakitől utalást vár, Önnek sem kell lediktálnia számlaszámát, elég csak a másodlagos számlaazonosítóját megadnia.
Mik a kockázatok?
Ha illetéktelen személyek rendelkezési jogosultságot szereznek az Ön másodlagos számlaazonosítója felett (mobiltelefonszám vagy e-mail-cím), úgy lehetőségük nyílik az Ön azonosítóját saját bankszámlájukhoz beregisztrálni – így az Ön másodlagos számlaazonosítójára címzett átutalásokat eltéríthetik. Azért, hogy ezt elkerüljük, figyelnünk kell az azonosítók regisztrációjáról vagy felülregisztrációjáról szóló SMS- és e-mail-üzeneteket, amiket a pénzforgalmi szolgáltatók küldenek. Ha fennáll a gyanúja, hogy az Ön nevében, az Ön tudta és jóváhagyása nélkül másodlagos számlaazonosítót regisztráltak, vagy azt egy másik fizetési számlához állították be, haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot számlavezető bankjával és intézkedjen a kompromittált másodlagos számlaazonosító törléséről!
Soha ne adja át SIM-kártyáját másnak és ne hagyja telefonját ellenőrzés nélkül! Soha ne hagyjon őrizetlenül olyan eszközt, amelyen be van jelentkezve e-mail-fiókjába! Lehetőség szerint ne jelentkezzen be e-mail-fiókjába idegen eszközön, de ha ez mégis elkerülhetetlen, akkor mindig győződjön meg róla, hogy kijelentkezett!
Fennáll annak a lehetősége, hogy csalók adathalász levelet vagy „fizetési kérelmet” küldenek Önnek a pénzforgalmi szolgáltatók, fizetéskezdeményezési szolgáltatók, vagy akár közüzemi és telekommunikációs szolgáltatók nevében, és így próbálják Önt rávenni az „igénybe vett” szolgáltatás megfizetésére, vagy megpróbálják eltéríteni az átutalásokat. Ez történhet egy csalási céllal létrehozott és regisztrált másodlagos számlaazonosító megadásával, mely hasonlít egy létező szolgáltató e-mail-címére vagy nevére. Mivel az azonnali fizetés miatt a pénzeszközök rendkívül gyorsan mozoghatnak az országban, akár nagyon sok számlán keresztül is, a visszahívási kísérletek csak akkor vezethetnek eredményre, ha az elkövetők nem mozdítják el azonnal az összegeket a célszámlákról.
Ha fizetés felhívást vagy kérelmet kap, minden esetben győződjön meg róla, hogy a fizetési kérelem kitől jött, ki a kedvezményezett, és ha ezt követően is gyanúsnak találja a kérelmet, akkor vegye fel a kapcsolatot telefonon az adott szolgáltatóval, aki felé a valós fizetési kötelezettsége fennáll.