Intenzív növekedéssel nyitotta az idei évet az elektronikus fizetés a Magyar Nemzeti Bank január-március közötti időszakra vonatkozó adatai alapján: az elektronikus fizetések száma éves összevetésben 11,5%-kal, míg értéke 10,7 %-kal nőtt. Ennél is nagyobb mértékben emelkedett a mobilfizetések aránya: a mobiltárcába regisztrált kártyák száma egy év alatt 30%-kal, az ezekkel végrehajtott tranzakciók száma 37%-kal, értékük 44%-kal nőtt. Az OTP Bank szakértői szerint ezeknek a trendeknek a folytatódására számíthatunk a nyári időszakban is.
Felgyorsult a kártyás fizetési tranzakciók számának növekedése, ugyanis a 2024-es év első negyedévében 11,5%-kal emelkedett a kártyás tranzakciók száma az előző év első negyedévével összevetve. A Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi jelentéséből1 az is kiderül, hogy a kártyás fizetések értéke 10,7%-kal nőtt az első negyedévben a tavalyi év hasonló időszakához képest, és szintén az elektronikus fizetés népszerűségét jelzi, hogy éves alapon 2,4%-kal csökkent a készpénzfelvételek száma, az értéke pedig már kevesebb, mint fele a kártyás vásárlásoknak.
Az innovatív fizetési megoldásokra való nyitottságot mutatja, hogy jelentősen nőtt a mobiltárcás szolgáltatások forgalma. 2024 első negyedévében egy év alatt 30%-kal emelkedett a mobiltárcába regisztrált kártyák száma, azaz már minden negyedik lakossági bankkártya a mobilokba költözött. Ezekkel pedig 37%-kal több tranzakciót hajtottak végre, 44%-kal nagyobb értékben, mint a 2023-as év azonos időszakában.
A kártyás fizetések térnyerésével az elfogadóhelyek száma is emelkedett: a fizikai kereskedői 3,8%-kal, míg az internetes jelentősebb mértékben, 20%-kal. Az elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok darabszáma ennél kisebb arányban, 6%-kal növekedett, meghaladva a 257 194 darabot, amiből 250 630 darab – azaz több mint 97% – érintéses fizetést is lehetővé tevő készülék volt.
A fentieknél nagyobb arányú bővülést mutatnak az OTP Bank saját adatai, főként a kereskedők elektronikus fizetési lehetőségek iránti érdeklődése tekintetében. A 2024-es év első negyedévében a POS-terminálok száma az OTP Bank ügyfelei között közel 9%-kal, míg a SimplePay Telefonos POS-t − amikor a kereskedő mobiltelefonja funkcionál terminálként − használó vállalkozások száma dinamikusan, mintegy 30%-kal bővült az előző év azonos időszakához képest. A POS-terminálok forgalma az idei év első negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 8,4%-kal, a tranzakciószám 10,7%-kal emelkedett.
Az OTP Bank szakértője szerint a fenti tendenciák a nyáron is
folytatódhatnak. „A strandok, szezonális vendéglátóhelyek nyitásával és az
otthonfelújítási
program tervezett nyári indulásával további nőhet az elektronikus fizetések
aránya. Egyre több
kereskedő fordul az új, innovatív megoldások felé, amely nemcsak nekik, hanem a
vásárlóiknak is gyorsaságot és kényelmet jelent. A vállalkozásokat
segíti, hogy az OTP Banknál már egyszerűen, online szerződéskötéssel, bankfiók
felkeresése nélkül igényelhetőhagyományos POS-terminál vagy
SimplePay Telefonos POS alkalmazás
−mondta Hideg Noémi, a bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás
és ATM menedzsment vezetője.