Adathalász csalások és visszaélések formái

Hogyan ismerheti fel és hogyan védekezhet ellenük?

Internetes csalások megelőzése

KiberPajzs

A pénzügyi fogyasztók védelmében összefogott a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet és az Országos Rendőr-főkapitányság.

Vértezze fel magát a kibercsalásokkal szemben, látogasson el a KiberPajzs honlapra!

Tovább

Mit tehet, ha csalás áldozatává vált?

Ha illetéktelenek tudomására jutottak az Ön adatai, az internetbanki vagy a mobilbanki belépési adatai, a bankkártya adatai, vagy olyan tranzakciót észlelt, amelyet nem Ön kezdeményezett, akkor:

A lehető leghamarabb jelezze az esetet az OTP Banknak:

  • telefonon: +36 (1) 366 6800 – 0-24 óráig minden nap hívhat minket a megadott számon,
  • személyesen: bármelyik OTP Bank fiókban – ügyintézőkön keresztül nyitvatartási időben állunk rendelkezésére,
  • e-mailben: – az elektronikus csatornákon elküldött bejelentések feldolgozása H-CS: 7.45-16.30, P: 7.45-14.50-ig munkaidőben történik.

Önnek lehetősége van helyesbítési kérelem, illetve panasz benyújtására, melynek részleteiről a Panaszkezelés oldalon tájékozódhat.

Amennyiben bankkártya, internetbanki vagy a mobilbanki belépési adatait szerezték meg, letilthatja a használatot:

A belépést vagy a bankkártyát tiltsa le?
Gondolja át, hogy a csalók mely adatokat szerezték meg. Ha a bankkártya adatait, tiltsa le a bankkártyát a Kártyáim menüpontban. Ha az internetbanki vagy mobilbanki belépési adatokat, tiltsa le az internetbanki és mobilbanki hozzáférést. Ne feledje, hogy ha az internetbanki és mobilbanki hozzáférést tiltja le, Ön sem fog tudni belépni. A hozzáférést később újra aktiválhatja telefonos ügyfélszolgálaton vagy bármelyik OTP Bank fiókban.

Amennyiben anyagi kár keletkezett, jelentse a rendőrségen:

  • telefonon: 112 segélyhívó számon,
  • ügyfélkapuval: https://ugyintezes.police.hu/ oldalon,
  • személyesen: legközelebbi Rendőr-főkapitányságon.

Fontos!
Ha a nyomozóhatóság segítségét szeretné igénybe venni, ne használja tovább a fertőzött vagy fertőzöttnek vélt eszközét, mivel fontos adatok törlődhetnek vagy módosulhatnak, amelyek a későbbi nyomozás során „forró nyomként” vagy bizonyítékként szolgálhatnak.

Mi az adathalászat és mely adatokat akarják a leggyakrabban megszerezni a csalók?

Az adathalász kísérletek és csalások célja, hogy az elkövetők az OTP Bank vagy más vállalat nevében adatokat szerezzenek gyanútlan emberektől, hogy hozzáférhessenek a pénzükhöz. A leggyakrabban megszerezni kívánt adatok:

Személyes adatok

  • Igazolványok hamisításához
  • Hamis Facebook-profilok létrehozásához

Internetbanki belépéshez szükséges azonosító

  • Bankszámlához való hozzáféréshez
  • Hiteligényléshez

Jelszó, biztonsági kód

  • Fiókok feltöréséhez
  • Adatok ellopásához

Bankkártyaadatok

  • Online vásárlásokhoz
  • Bankkártya digitalizálásához

Hogyan ismerhető fel?

  • Gyanús e-mailek, SMS-ek vagy telefonhívások, amelyek sürgős intézkedésre kérnek.
  • Ismeretlen vagy nem megbízható forrásokból érkező üzenetek, amelyek személyes vagy banki adatokat kérnek.
  • Furcsa weboldalak, amelyek az OTP Bank vagy más ismert vállalat nevében kérnek belépési adatokat.

Hogyan védekezhet ellene?

Videóinkból megtudhatja, hogyan ismerheti fel és védheti ki az adathalász-kísérleteket. A csalók sokféleképpen támadnak és jelentős anyagi károkat okozhatnak, de a módszereik megismerésével könnyebb elkerülni a visszaéléseket.

Bővítse tudását!

Tesztelje tudását!

Töltse ki adathalászat tesztünket és nézze meg, mennyire tudatos a témában!

Tovább

Tanuljon megtörtént esetekből!

Olvassa el őket, hogy legközelebb ki tudja védeni a hasonló támadásokat!

Tovább

KiberPajzs

A pénzügyi fogyasztók védelmében összefogott a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet és az Országos Rendőr-főkapitányság.

Vértezze fel magát a kibercsalásokkal szemben, látogasson el a KiberPajzs honlapra!

Tovább

Figyelmeztetés - aktuális csalás

Bankkártyás vásárláshoz kapcsolódó félrevezető tájékoztató használatával rövidítik meg az online vásárlókat!

2024. december 6.

Az utóbbi időben rosszhiszemű kereskedők használják ki a karácsony előtt vásárlási időszakot, hogy a nem körültekintő vásárlók kártyájáról újabb és újabb összegeket emeljenek le. Ezt úgy teszik meg, hogy az oldalon nem feltűnő és nem egyértelmű módon jelzik, az ismétlődő kártyás vásárlások lehetőségét.

Hogyan működik ez a visszaélés?

A csalók az ügyfél számára rendkívül kedvező árú terméket kínálnak eladásra. Ahhoz azonban, hogy a kedvező ajánlatot a vevő igénybe vehesse, el kell fogadnia egy akár nem is a témához kapcsolódó megújuló szolgáltatás megrendelését is. Ezért aztán a csalók újra és újra pénzt vonnak le a számlájáról, hiszen a kártyabirtokos beleegyezett a szolgáltatás megrendelésébe is.

Az újabb terhelés néhány nap vagy hét elteltével, többszörösen nagyobb összegben történik meg, amibe az ügyfél a termék vásárlásakor – az apróbetűs rész elfogadásával – beleegyezett.

A kártyabirtokosok nem kapcsolják össze a vásárlást és az újabb kártyás terheléseket, hiszen nem gondolják, hogy egy megújuló szolgáltatásba már beleegyeztek.

Bővebben

Telefonos visszaélés

Telefonos csalások során az elkövetők banki dolgozónak adják ki magukat és hamis történetekkel próbálnak adatokat kicsalni vagy távoli elérést biztosító alkalmazásokat letöltetni.

SMS-csalás

SMS-es csalás során hamis üzenetek érkeznek a bank vagy más cégek nevében linkekkel, amelyek hamis weboldalakra vezetnek. Az itt megadott bejelentkezési vagy bankkártya adatok a csalókhoz kerülnek.

E-mailen keresztül történő visszaélés

Látszólag legitim e-mailek hamis hivatkozásokra irányítanak, ahol érzékeny adatokat kérnek el vagy rosszindulatú programokat töltenek le.

Mobilakalmazáson keresztüli csalás

A csalók e-mailben adathalász mobilalkalmazás letöltésére kérhetik az áldozatokat, amely lehetővé teszi számukra a telefon és bankszámla feletti irányítást.

Weboldalon keresztüli csalás

A csalások gyakran hamis weboldalakkal történnek, amelyek internetbanki belépőoldalakra vagy fizetési felületekre hasonlítanak. Ha az áldozat itt megadja adatait, azok azonnal a csalókhoz kerülnek.

Befektetési csalás

A csalók minimális kockázat és nagy hozam ígéretével arra veszik rá áldozataikat, hogy hamis befektetési oldalaknak fizessenek vagy megbízhatatlan platformokon utaljanak.

Romantikus csalás

A bűnözők gyakran internetről lopott vagy letöltött fényképeket és kitalált személyes adatokat felhasználva csábítják el a gyanútlan romantikára vágyókat, majd ráveszik őket, hogy pénzt küldjenek nekik.

CEO fraud

Ennél a csalástípusnál egy cég pénzügyi ügyintézőjét valamilyen trükk alkalmazásával (pl. hamis e-mail) hamis számla kifizetésére vagy a cég számlájáról történő pénzátutalásra veszik rá.

A Biztonságos Digitális Bankolás 5 Aranyszabálya

Legyen körültekintő az Internet használata, illetve az elektronikus levelezés során! Soha ne kattintson ismeretlen feladótól emailben, SMS-ben kapott címre. Soha ne kattintson rá ismeretlen emailből vagy smsből kapott internetbanki webcímre. Legjobb, ha a kedvencekbe menti el az internetbanki címet vagy ön írja be.


Ne telepítsen ismeretlen szoftvereket saját eszközeire, különösen akkor, ha arra telefonhívás során kérik meg!



Figyelmesen olvassa el a banki SMS és push üzeneteket, az azokban megküldött kódokat senkinek ne adja ki!



Soha ne utaljon pénzt ismeretlen személy kérésére, felhívására, akkor sem, ha banki ügyintézőként mutatkozik be önnek!


Zárja az ajtót, őrizze jól a kulcsot! Vigyázzon banki belépési kódjaira és kártya adataira! Biztonságos helyeken fizessen kártyával. Soha senkinek ne adja ki jelszavait, belépési vagy kártya adatait! A bankja nem fogja kérni öntől ezeket az információkat.


ORFK ajánlásával készült

További biztonsági teendők

  • Engedélyezze a kétlépcsős azonosítást fiókjaihoz

  • Használjon biztonságos Wi-Fi hálózatokat

  • Minimális mennyiségű személyes adatot osszon meg online, és csak megbízható forrásokkal

  • Használjon automatikus képernyőzárat, a képernyőzár feloldásához legalább 5 jegyű PIN kódot, vagy biometrikus azonosítást

  • Végezzen rendszeres biztonsági adatmentést és ellenőrzést

  • Telepítsen rendszeres frissítéseket eszközeire

  • Aktiválja a távoli lezárás és adatok törlése funkciókat

  • Titkosítsa az eszközein tárolt adatokat

  • Engedélyezze az értesítések (SMS, Push) küldését, így azonnal információt kaphat a számláján lévő mozgásokról

  • Kártyájához állítson be napi limiteket, tartsa azokat alacsonyan

  • Használja az OTP MobilBankot az internetbanki belépéshez azonosításra (push értesítéssel vagy QR-kóddal), SMS helyett

  • Állítson be bankszámlájához átutalási limitet, amelyet tartson alacsonyan

Tájékoztatók és üzletszabályzatok

Ez a böngésző sajnos nem tudja megjeleníteni a honlapunkat.

Kérjük, használja a legfrissebb Chrome, Firefox, Internet Explorer vagy Edge böngészőt.

Az Ön teendője:

  • nyisson új oldalt a fenti böngészők valamelyikén,
  • másolja be honlapunk linkjét a böngészősávba, és nyomja meg az Entert,
  • és már használhatja is az oldalunkat.

Ha kérdése van, írjon nekünk az e-mail címen!

Your browser is not compatible with this site. Read more.